Fazer Cafés öppnar nytt café i Sanomahuset i centrala Helsingfors

Tisdagen den 30 maj 2017 öppnar Fazer ett nytt Fazer Café i Sanomahuset i centrala Helsingfors. Finlands trettonde och Helsingfors åttonde Fazer Café bygger vidare på den legendariska historia som Karl Fazer inledde för 126 år sedan då han grundade sitt fransk-ryska konditori på Glogatan i Helsingfors.

Centralt läge i hjärtat av staden

Nya Fazer Café ligger på första våningen i Sanomahuset i omedelbar anslutning till Medborgartorget, Musikhuset och Museet för nutidskonst Kiasma. Särskilt genom publikevenemangen på Medborgartorget har området blivit en populär samlingsplats både dag- och kvällstid.

”Nya Fazer Café Sanomahuset är lättillgängligt från alla riktningar och gästerna får njuta av både traditionella och moderna smakupplevelser. Individuell kundservice är en hederssak för oss på detta café, liksom för hela vår kedja”, säger Miika Kostilainen, direktör för affärsverksamheten Fazer Cafés.

Fazer Café Sanomahuset är öppet alla dagar i veckan. Det tillhandahåller ett mångsidigt sortiment av söta och salta smakupplevelser samt högklassiga handgjorda bröd, bakverk och chokladprodukter både för dem som jobbar i huset och för besökare. I sortimentet ingår även specialkaffe och -drycker samt fräscha sallader.

Fräscha, trendiga råvaror och nyheter

”Vi satsar på förstklassiga, färska råvaror och på genuint hantverk. Ett exempel på detta är våra fräscha smoothies som tillagas på plats”, säger Kostilainen. ”Vi är även lyhörda för våra gästers önskemål. Bland annat har sommarens smoothiesmaker tagits fram genom en omröstning bland stamgästerna.”

Fazer Cafés är den enda cafékedjan som har pulled havre, framröstad till årets livsmedel i Finland 2017, i sitt sortiment. Pulled havre finns som fyllning i Grand Blanc, ett bröd som bakas enligt fransk baktradition, och i en sallad. Sommarens dryckesnyheter är Freakshake, Cold Brew Chocolate och fräsch Espresso Tonic.

Ansvarsfull verksamhet betyder allt mer även för cafébesökare

Fazer Cafés strävar efter att varje cafébesök ska vara en unik upplevelse. Gästerna uppskattar individuell service och ett sortiment och en miljö som tillgodoser deras behov. Ansvarstagande får en allt viktigare roll.

”Utöver att vi använder ansvarsfullt producerad kakao har våra caféer bland annat kaffeblandningarna Fazer Blend och Fazer Espresso Blend, som är ansvarsfullt producerade”, säger Kostilainen.

Fazers 126 år långa traditioner är nära förknippade med caféverksamhet. Karl Fazer var en fördomsfri sockerbagare vars mod och entreprenörsanda alltjämt styr företagets verksamhet.

Fazer Cafés finns i huvudstadsregionen samt Tammerfors, Åbo och Vasa.

Fazer Café Sanomahuset, Tölöviksgatan 2, 00100 Helsingfors

Öppettider: må–fr 7.30–19, lö 10–19, sö 12–18

Miika Kostilainen, direktör, affärsverksamheten Fazer Cafés, miika.kostilainen@fazer.com, tfn +358 40 486 9832

Taina Lampela-Helin, informatör, Fazer-koncernen, taina.lampela-helin@fazer.com, tfn +358 40 668 4600

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998

Webbplats: https://www.fazer.fi/kahvilat-ja-leipomot/fazer-cafe/kahvilat/fazer-cafe-sanomatalo/

#fazercafe #suomalaistahyvää

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.