Fazer Culinary Team-utställning i Fazer Experience

Fazer Culinary Team presenteras på en utställning fram till årets slut i besökscentret Fazer Experience i Vanda. Fazer Culinary Team Finland och Fazer Culinary Team Sweden tränar för närvarande inför Culinary World Cup som hålls i Luxemburg i november. År 2016 tog Fazer Culinary Team Finland guld i cateringklassen i tävlingen.

Båda grannländernas Fazer Culinary Team satsar på guld i Culinary World Cup 2018 som ordnas vid mässan Expogast 23–29/11 2018 i Luxemburg. På utställningen i besökscentret Fazer Experience presenteras bilder av lagmedlemmarna, menyer, priser och diplom.

Temat är att motverka matsvinn

I år är temat för Culinary World Cup ”Against Food Waste”. Uppgiften är att laga en trerättersmeny för 150 personer för under 5 euro per person på fem timmar. Lagen ska planera, organisera och genomföra ett trerätterskoncept. Tävlingsmenyn ska bestå av en soppa, tre varmrätter, varav en kötträtt, en fiskrätt och en vegetarisk rätt, en salladsbuffé och en dessert.

”För oss på Fazer är hållbarhet oerhört viktigt och årets tema ligger oss mycket varmt om hjärtat”, säger Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services. ”Vi arbetar varje dag med att använda all mat vi hanterar för att minimera svinnet. Vi ser verkligen framemot tävlingen där lagen får anta utmaningen att skapa en hållbar och läcker meny för matgästerna och juryn.”

Culinary World Cup ordnas vart fjärde år och är världens största tävling för professionella kockar. Culinary World Cup har ordnats sedan år 1900 och i tävlingen deltar lag från Asien, många europeiska länder och USA. År 2016 var Fazer Culinary Team det första finländska laget i tävlingens historia som deltog i cateringklassen. I år deltar ett rekordantal lag i cateringklassen.

Fazer Experience är ett komplett upplevelsekoncept

Besökscentret Fazer Experience öppnade hösten 2016 då Fazer firade sitt 125-årsjubileum. Centret som ligger i Fazers i Vanda är ett arkitektoniskt landmärke och ett populärt besöksmål för personer i alla åldrar. I besökscentret finns en upplevelsebetonad utställning, en butik, Fazer Café, mötestjänster och olika evenemang. År 2017 hade centret över 180 000 besökare och antalet ökar.

Fazer Culinary Team Sverige
Laget består av: Dan Assarsson, Adam Hallberg, Daniel Lund, Marcus Ludvigsson, Patrik Sättgren och Susanne Strandqvist. Niclas Melin är lagets coach, Kurt Weid är mentor och Juanita Conway är projektledare.

Fazer Culinary Team Finland
Laget består av: Mika Pesonen, Juha Aalto, Reko Riikonen, Sami Toropainen, Lilli Jyräs, Tapio Bergström, Matti Tikka, Lemmikki Ruuskanen och Antti Tynkkynen. Karri Käki är lagets coach.

Bilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Fazer Visitor Centre ja New Fazer Culinary Team)

Mer information och bokningar:

Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling, Fazer Food Services, tfn +358 400 605 778

Anu Kokko, direktör, Fazer Experience Visitor Centre, Fazersvägen 6, FI-01230 Vanda, tfn +358 40 504 2746

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998

www.visitfazer.com och visitfazer@fazer.com

#visitfazer #foodwithapurpose #fazerculinaryteam #ruokaajollaonmerkitys #fazerfoodservices

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser