Fazer donerar 75 000 euro till yrkeshögskolan Arcada

Fazer gör en donation på 75 000 euro till yrkeshögskolan Arcada. Fazer samarbetar sedan länge med läroanstalten som utbildar språkkunniga studerande inom flera olika ämnesområden. För Fazer är det en viktig samhällsfråga att stödja finländsk utbildning och därför samarbetar bolaget med olika universitet och forskningsinstitut.

Arcada i Helsingfors utbildar experter för näringslivets behov och erbjuder utbildning på svenska och engelska inom idrott, social- och hälsovård, ekonomi, kultur, media och teknik. Fazer samarbetar sedan länge med Arcada bland annat i form av casekurser och arbetspraktik.

”På Arcada är vi mycket glada över Fazers donation, som är en fortsättning på vårt fleråriga och givande samarbete. Partnerskapet med Fazer är viktigt för oss, inte minst för att vi delar en gemensam vision om att hitta lösningar för hållbar utveckling. Vi arbetar båda enligt principer för ansvarsfullhet, jämlikhet och kontinuerlig förändring”, säger Arcadas rektor Mona Forsskåhl.

Fazer är en stor arbetsgivare, som vill erbjuda motiverande och meningsfullt arbete i en trygg och respektfull arbetsmiljö. För att förverkliga sin strategi behöver Fazer olika typer av kompetens. Därför föll valet naturligt på samarbete med en läroanstalt som erbjuder mångsidig utbildning.

”Fazer är ett modernt matföretag som följer principerna för hållbar utveckling och sysselsätter mer än 15 000 medarbetare inom olika branscher. Yrkeshögskolan Arcadas mångsidiga utbildningsutbud betjänar Fazers behov väl och studerandena på Arcada utgör en kompetent och språkkunnig rekryteringsbas”, poängterar Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Fazer stödjer inhemsk utbildning

Fazer anser att det är en viktig samhällsfråga att stödja inhemsk utbildning. Bolaget samarbetar med olika universitet och forskningsinstitutioner, däribland Helsingfors universitet, Östra Finlands universitet och Aalto-universitetet i Finland samt Uppsala SLU och Lund consortium i Sverige. År 2015 donerade Fazer 100 000 euro till såväl Helsingfors universitet som Hanken Svenska Handelshögskolan. År 2016 gjorde Fazer ytterligare en donation på 100 000 euro till agroforstutbildningen vid Helsingfors universitet. Redan år 2010 engagerade sig bolaget i Hankens resursinsamlingsprojekt med en donation på 100 000 euro. Fazer samarbetar med såväl ovannämnda som andra forskningsinstitut samt yrkesutbildade inom hälsovården för att undersöka ämnesområden som är relevanta för bolagets erbjudande.

Medietelefon vardagar kl. 8–16 +358 40 668 29 98
media@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser