Fazer Experience har fått priset Årets glaskonstruktion 2018

Besökscentret Fazer Experience har tilldelats priset Årets glaskonstruktion 2018. Priset delas ut av Finlands Planglasförening vartannat år. Enligt juryn har Fazer förstått vilket mervärde en tilltalande arkitektur kan ha för hela affärsverksamheten. Tack vare glaskonstruktionen ser besökscentret lättare ut än det i själva verket är och fungerar väl med olika belysningar. Helheten är elegant, balanserad och tilltalande. Fazer Experience har tidigare vunnit priset Årets stålkonstruktion hösten 2016 och Vanda stads arkitekturpris Ringblomman våren 2017.

Besökscentret Fazer Experience har fått priset Årets glaskonstruktion, som delas ut vartannat år. Priset delas ut av Finlands Planglasförening och sju byggnader deltog i tävlingen. Föreningens mål är att utveckla bättre och säkrare sätt att utnyttja glasets egenskaper i byggnader. Juryn valde besökscentret Fazer Experience som vinnare tack vare dess ståtliga fasadkonstruktion av glas. Byggnadens fasader har 900 m2 glas. Dessutom är även väggarna och taket i den tropiska trädgården av glas.

Besökscentret Fazer Experience är en unik upplevelse för alla sinnen och inbjuder var och en att uppleva Fazer på sitt eget sätt. Bakom den fenomenella upplevelsen finns också en modern och originell arkitektur. Besökscentrets glasfasader välkomnar besökarna att uppleva Fazer i alla dess former. ”Vi stannade för en rund glasbyggnad i ett plan, delvis inbyggd i en sluttning. Vi ville medvetet ha en byggnad som sticker ut. Glasväggarna och glastaket i inomhusträdgården gör det vackra finländska ljuset rättvisa och får trä och andra material att framträda på ett fint sätt. Även den omgivande naturen och läget på fabriksområdet är framträdande. Glasväggens veckkonstruktion är förutom estetiskt vacker också en teknisk innovation. Formen står väl emot vindbelastning”, säger huvudplanerare Mikko Summanen vid arkitektbyrån K2S.

”Besökscentret Fazer Experience bygger upp ett förhållande till framtidens konsument och har varit en betydande satsning på finländsk design och finländskt arbete. Den nu prisade glaskonstruktionen var ett krävande arbete. Vi är mycket stolta över att vi tillsammans med flera toppexperter har fått skapa något så enastående”, konstaterar Ulrika Romantschuk, EVP, kommunikation och varumärkesledning, Fazer-koncernen. ”Glaset som element symboliserar väl vårt sätt att arbeta. För Fazer är viktiga värden öppenhet och transparens i verksamheten. Stora glasytor gör det möjligt att se besökarnas rörelser och arbetskamraternas arbete. Detta främjar jämställdheten och samhörigheten i hela området.”

Över 180 000 personer besökte Fazer Experience år 2017

Besökscentrets popularitet som besöksmål har överstigit förväntningarna.  År 2017 hade centret över 180 000 besökare, varav närmare 100 000 deltog i guidade rundturer. Populariteten har fortsatt att växa år 2018.

Besökscentret Fazer Experience öppnades på hösten 2016, när Fazer firade sitt 125-årsjubileum. Centret som finns i Fazers i Vanda är ett arkitektoniskt landmärke. Det passar personer i alla åldrar. I besökscentret finns en upplevelsebetonad utställning, en butik – där besökarna kan vara de första att handla nyheter − Fazer Café, mötestjänster och olika evenemang. Centret lockar framför allt familjer, turister och skolor, och utnyttjas i allt större utsträckning också för möten, konferenser och rekreation i företag och organisationer.

Vårt mål är en inspirerande, äkta och interaktiv upplevelse som ger insikter och ett livslångt förhållande till Fazer. Utställningen visas under ledning av Fazers guider och är öppen varje dag. Information om besökscentrets tjänster finns på visitfazer.com/sv. Besökarnas upplevelser finns under hashtaggen #visitfazer.

Bilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Fazer Visitor Centre)

Mer information och bokningar:

www.visitfazer.com  visitfazer@fazer.com  #visitfazer

Anu Kokko, Director, Fazer Experience Visitor Centre, 040 504 2746
Besökscentret Fazer Experience, Fazersvägen 6, 01230 Vanda

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998

Fazer koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.