Fazer flyttade tillverkningen av Jaffa-kexen tillbaka till Finland

Jaffa-kexen, som älskas av finländarna, är nu märkta med Nyckelflaggan. Fazer fortsatte satsningarna på finländskt arbete genom att flytta produktionen av finländarnas favoritkex tillbaka till sin kexfabrik i Vanda, där de första Jaffa-kexen tillverkades i mars. Torsdagen 27.4 kan man följa med kextillverkningen i en Facebook-livesändning.

När kexklassikerna för ett år sedan återvände hem, då Fazer köpte varumärkena Jaffa, Fanipala (numera Fasupala) och Domino från Mondelez, tillverkades Jaffa-kexen utomlands, i Polen. Nu har tillverkningen flyttats tillbaka till Finland. ”Att produkter är inhemska är viktigt för finländarna, och vi på Fazer vill stöda finländskt arbete. Vi är mycket glada över att kunna berätta att de populära Jaffa-kexen igen tillverkas i Finland”, säger Fazer Konfektyrs verkställande direktör Rolf Ladau.

För närvarande jobbar cirka 65 Fazer-medarbetare på kexfabriken i Vanda. Man kan få en inblick i deras arbete då Fazers populära Facebook-livesändningar fortsätter på torsdagen 27.4 kl. 18. Då får vi följa med tillverkningen av Jaffa-kex på kexfabrikens andra linje. Tittarna kan delta i sändningen genom att skicka in frågor och kommentarer om kextillverkningen. De får svar under sändningen.

Jaffa-kexen lanserades år 1969. Det finns för tillfället tre smakvarianter av detta läckra bakelsekex, som är täckt av Fazers choklad: apelsin, jordgubbe och hallon. Från och med början av 2017 är all kakao som Fazer använder ansvarsfullt producerad och spårbar.

Kextillverkningens historia

Fazer började tillverka kex år 1924. Barnens favorit, Carneval, lanserades år 1925, men tillverkningen steg till en ny nivå i och med förvärvet av Finsk-Engelska Biscuitfabriken i Hangö år 1927. Tidigare hade Fazers kex främst varit importvara från Ryssland och England, så det fanns efterfrågan på inhemsk tillverkning. Den unge engelsmannen Henry E. Hutton anställdes som direktör för kexfabriken. År 1940, i samband med vapenvilan efter Vinterkriget, var Finland tvunget att avstå från Hangö-området och förband sig att tömma det inom tio dagar. Kexfabriken i Hangö evakuerades, fabriken tömdes och dess innehåll ända ner till björkklabbarna flyttades till Helsingfors. Från och med år 1941 tillverkade Fazer makaroner och kex för armens behov. Efter kriget startade kextillverkningen igen för full effekt och storfavoriten Domino lanserades år 1953. År 1956 flyttades produktionen från Helsingfors till Fazers i Vanda. Det blev en paus i kextillverkningen på 2000-talet, tills Fazer köpte tillbaka kexproduktionen år 2012.

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tel. 044 710 8860

Jonna Pelvo, Senior Brand Manager, Fazer Konfektyr, tel. 046 851 5911

Fazers mediatelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tel. 040 668 2998

www.forbettercocoa.com

Bilder lämpliga för tryck

www.fazergroup.com/pictures , “Media_Press”, Jaffa

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.