Fazer Foodathon skapar framtiden för växtbaserad mat

Fazer satsar på utveckling av växtbaserad mat och vill erbjuda konsumenterna hälsosamma lösningar som möjliggör en ansvarsfull livsstil. Den 19─21 maj arrangerar Fazer det internationella evenemanget Foodathon, där man söker växtbaserade matlösningar för framtiden. Helgens idéspåning startar på ett seminarium tillsammans med organisationen EAT, där olika synpunkter möts. Foodathon-helgen sammanför tänkare, forskare, proffs i matbranschen och innovatörer från många länder.

Fazers mat-hackathon, som kallas Foodathon, ingår i koncernens övergripande strategiska målsättning att öka användningen av spannmål och grönsaker och erbjuda konsumenterna nya, läckra, växtbaserade alternativ. På evenemanget kan vi ta del av anföranden på internationell toppnivå. Bland andra den brittiske kocken Arthur Potts Dawson, känd författare till böcker om vegetarisk diet och förespråkare för ansvarstagande, deltar på evenemanget och fungerar som mentor för teamen som tävlar i hackathon.

Maten är lösningen

”Maten är lösningen på många globala utmaningar och människornas välbefinnande. Vi vill erbjuda hållbara lösningar och göra det lätt för konsumenterna att välja de hälsosamma alternativen. Vi satsar på utvecklingen av växtbaserad mat och försöker via våra smakupplevelser inspirera människorna att äta mer spannmål och grönsaker. På Foodathon söker vi nya typer av lösningar för människornas och miljöns välbefinnande i samarbete med övriga aktörer”, berättar Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Fazer samarbetar som enda finländska företag med den nordiska organisationen EAT. Organisationen har som mål att stöda globalt ansvarsfull och lönsam matproduktion och säkerställa dess kontinuitet långt in i framtiden. Fazer anslöt sig till EAT-initiativet våren 2015 för att bättre kunna förena mat, hälsa och hållbar utveckling. Fazer arrangerar seminariet tillsammans med organisationen EAT.

”EATs vision är en transformering av det globala matsystemet, så det kan föda en välmående befolkning på över nio miljarder människor på ett hållbart sätt år 2050. Eftersom hälsa och miljöproblem relaterade till mat är sammankopplade och berör alla sektorer av samhället är stora samarbeten nyckeln för att uppnå visionen. Vår metod är att riva silon mellan forskare, politiker, affärsverksamhet och samhället för att utveckla, förstora och försnabba lösningarna som transformerar matsystemet. Matinnovationer har en viktig roll i transformeringen, och vi ser fram emot att få nya idéer på Foodathon”, säger Usman Mushta, styrelseledamot i EAT.

Tio team

På Fazer Foodathon vill man skapa nya växtbaserade råvaror och matlagningssätt samt finna nya metoder som inspirerar nya människor att äta vegetariskt. I Foodathon deltar tio förhandsurvalda team, som skapar nya idéer i anslutning till vegetarisk mat under en helg. Evenemanget Foodathon erbjuder en unik plattform för utveckling av nya lösningar eftersom evenemangets branschövergripande team består av kockar, proffs i matbranschen, studerande, forskare och innovatörer.

De idéer som föds under evenemanget hoppas Fazer kunna vidareutveckla tillsammans med teamen i sina olika affärsverksamheter. Jaana Korhola fungerar som juryns ordförande i Foodathon. Hon är vd för Fazer Food Services i Finland och har gjort en lång karriär inom måltidstjänster och välbefinnande i Finland.

Efterfrågan på välbefinnande och ansvarstagande ökar

Hälsa, välbefinnande och en ansvarstagande livsstil är starka globala konsumenttrender. Fazer är en ledande utvecklare av växtbaserade livsmedel i Norden. Fazer Food Services har ökat användningen av grönsaker i sina 1 100 restauranger i Norden bland annat genom nya typer av läckra vegetariska alternativ och presentationer (s.k. nudging). Fazer har även utvecklat nya högklassiga konsumentprodukter, till exempel Fazer Alku-gröt och Fazer Alku-mysli samt Fazer Rotfruktsbröd. I början av året etablerade Fazer det nya affärsområdet Fazer Lifestyle Foods, som fokuserar på mjölkfria produkter framställda av spannmål, växtbaserade måltider samt mat och drycker att ta med.

Fazer Foodathon arrangeras den 19‒21 maj i samarbete med medie- och evenemangsföretaget ArcticStartup i Fazers besökscenter och campus Haaga-Helia. Ta del av evenemanget Foodathon: www.fazerfoodservices.com/foodathon

Satu Ikäheimo, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 050 380 4996

Fazers mediatelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 668 2998

#fazerfoodathon #moregreens

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.