• Fazer Group/

Fazer har tagit reda på vilka lunchrätter finländarna gillar bäst – vegetariskt på uppgång

Den vegetariska matens ökande popularitet återspeglas nu för första gången i Fazers favoritlunchenkät. Vid sidan av de klassiska favoriterna lasagne och stekt siklöja kilade vegetariska och veganska maträtter upp i toppen. Under favoritmatsveckan, som nu inleds, serveras maträtter som kunderna har valt i Fazers Amica-företagsrestauranger runt om i Finland.

Lasagne, köttbullar och potatismos samt stekt siklöja återfanns igen i topp fem i Fazer Food Services favoritlunchenkät. Jämfört med enkäten som genomfördes för två år sedan kunde man emellertid se att vegetariskt är på tydlig uppgång, eftersom nykomlingarna bland de fem bästa var vegetariska och veganska maträtter samt spenatplättar.

Favoritlunchrätter 2017 TOPP 10

1. Lasagne
  2. Stekt siklöja
  3. Vegetariska och veganska rätter
  4. Köttbullar med potatismos
  5. Spenatplättar
  6. Fisksoppa
  7. Tortillas
  8. Laxrätter
  9. Pizza
  10. Kyckling Kiev

”Resultaten av favoritlunchenkäten visar att vi på Fazer har lyckats ta fram nya, lockande vegetariska alternativt som rentav har nått medaljplats bland favoriträtterna. Flexitarianism, det vill säga att flexibelt äta vegetarisk kost, har blivit en stark mattrend i Finland”, säger Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services Finland.

Mellan den 19 och 29 januari deltog 1 869 personer från olika håll i Finland i favoritlunchenkäten på Amica.fi. Svarspersonerna gavs några färdiga alternativ som hade framkommit tidigare i Amica-restaurangernas egna restaurangspecifika enkäter. Med fanns även finalister från omröstningen Finlands nationalrätt, som organiserades av ELO-säätiö. Dessutom hade varje svarsperson möjlighet att uppge sin egen favoritlunchrätt.

Fazer skapar delikata vegetariska alternativ

Under de senaste åren har Fazer uppmuntrat till att öka användningen av grönsaker på restaurangerna genom menyer, kampanjer och presentationer. Fazer har dessutom utarbetat nya, läckra vegetariska recept som kan tillagas i hemmet.

”Vi serverar dagligen 130 000 luncher runt om i Finland på våra 600 restauranger. Våra matgäster är allt från barn till människor i arbetsför ålder och seniorer. Vi vill förnya finländarnas lunchupplevelse ifråga om såväl smak, service som miljö. I år är våra huvudteman att öka mängden grönsaker och att uppmuntra till gemensamma måltider”, säger Marianne Nordblom.

På kundernas begäran ordnas igen Favoritmatsvecka i Amica-företagsrestaurangerna under vecka 6. Utifrån svaren i favoritmatsenkäten har varje restaurang utarbetat en lunchmeny med de mest önskade favoriträtterna som serveras från måndag till fredag.

Ytterligare information

Marianne Nordblom, direktör, produktutveckling och gastronomi, Fazer Food Services,
tfn 0400 605 778
Satu Ikäheimo, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 050 380 4996
Amica.fi

Bilder lämpliga för tryck: www.fazergroup.com/pictures och där ”Lempilounas”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.