Fazer känner den finländska julen och dess godsaker

Resultatet av julundersökningen* som Fazer lät utföra i fjol var ingen överraskning: traditioner och samvaro hör till finländarnas jul. Då har man tillåtelse att äta gott, och förutom de bekanta traditionerna vill många också ha något nytt. Fazer erbjuder alltid något nytt, vid sidan av det traditionella. Den efterlängtade favoritsmaken Pepparkakschoklad gör comeback bland säsongschokladkakorna. De olika Karl Fazer-chokladaskarna, med konfekt också för stora sällskap, passar för gemensamma stunder. Finlands jubileumsår till ära har Blå & Vit-konfekten fått ett nytt utseende och Karl Fazer-plåtasken dekorerats med nationalromantiska bilder.

Fazer undersökte* den finländska julen och delikatesserna som hör julen till i fjol. Julfriden och stämningen är viktiga, och traditioner och samvaro lyftes också fram. Hela 71 % tyckte att det är viktigt att julen hålls oförändrad och att vissa traditioner består. För många betyder julen tillåtelse att äta gott. Olika delikatesser hör till julen, och choklad och konfektyr har en speciell betydelse i finländarnas julfirande. Enligt undersökningen köper 80 % av finländarna choklad och konfektyr hem eller som gåva.

Välbekanta varumärken skapar kontinuitet i en föränderlig värld. Gröna kulor och Wiener nougat är speciella konfektyrprodukter, som hör specifikt ihop med julen. Deras roll jämförs med juldekorationerna och till och med julgranen. Förhållandet till dem är känslofyllt, och de upplevs vara en förutsättning för julstämningen.

Karl Fazer Pepparkaka, mjölkchoklad 200 g

Karl Fazers charmerande säsongschokladkakor inleder förberedelserna inför julen. De passar som gåva eller presenter vid lillajul och för att skapa julstämning. Den önskade och saknade smakklassikern Pepparkakschoklad gör comeback till jul!

Karl Fazer Moments 400 g

De bästa stunderna är till för att delas. Denna konfektask innehåller populära smaknjutningar för alla smaker. Enligt julundersökningen* passar Karl Fazer-konfektaskarna som julklapp, inte bara som tillägg till julklappen.

Karl Fazer Seasonal Truffles Ugnsäpple 320 g

Ny, twistad konfekt. Under mjölkchokladskalet som smälter i munnen gömmer sig en mjuk tryffelfyllning med smak av ugnsäpple.

Fazer är officiell samarbetspartner till självständighetens jubileumsår

Karl Fazer 375 g Finland-plåtask

En utmärkt presentidé för dem som uppskattar kvalitet. Den unika plåtasken är dekorerad med nationalromantiska bilder Finlands 100-årsjubileum till ära. Asken innehåller 375 g älskad Fazer Blå-konfekt.

Karl Fazer Blå & Vit 320 g

Karl Fazer Blå & Vit-konfekt lanserades år 2007, Finlands 90-årsdag till ära. Nu har den fått ett nytt utseende, Finlands 100-årsjubileum till ära.

*KOPLA, undersökningen Joulun taika 2016

Bilder lämpliga för tryck

www.fazergroup.com/pictures  – Media_Press – Candy Novelties Christmas 2017

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tel. 044 710 8860
Fazers mediatelefon betjänar vardagar kl. 8.00–16.00, tel. 040 668 2998

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Avainsanat: