• Fazer Group/

Fazer och Sulapac inleder samarbete – målet är att ta fram nya ansvarsfulla förpackningslösningar för livsmedel

Fazer och Sulapac Oy inleder samarbete i syfte att forska i, ta fram och testa plastfria, biologiskt nedbrytbara förpackningslösningar för livsmedelsprodukter. Samarbetet som inleds i maj stöder Fazers strategi och målsättning att utvecklas till ett modernt, hållbart matföretag, vilket även är nära förknippat med att minska användningen av plast med hjälp av nya innovationer. Fazer börjar med att lansera en lösning från Sulapac i form av en presentförpackning för konfektyr inför julen 2018.

Fazer undersöker hela tiden nya förpackningsalternativ och jobbar med att minska mängden förpackningsmaterial och särskilt plast i sina produktförpackningar. Livsmedelsbranschen kommer dock inte att kunna frångå förpackningar helt. Förpackningar, tills vidare även plastförpackningar, kommer att behövas också i framtiden för att skydda produkterna, säkerställa livsmedelssäkerheten, förlänga produkternas hållbarhet och därigenom minska matsvinnet samt ge konsumenterna information om produkten. ”Fazer deltar aktivt i dialogen om återvinning och återanvändning av förpackningsavfall och i utvecklingen av helt nya ekologiska förpackningslösningar”, säger Nina Elomaa, chef för företagsansvar på Fazer.

Sulapac Oy är ett ungt finländskt tillväxtföretag som tar fram förpackningsmaterial och -lösningar som är fullständigt biologiskt nedbrytbara och fria från mikroplaster. Sulapac® är en prisbelönad förpackningsinnovation som tillverkas av träflis och biologiskt nedbrytbara, naturliga bindemedel. Träflisen i förpackningarna kommer från hållbart skötta skogar. Fazer vill delta i utvecklingsarbetet för att ta Sulapac®-förpackningsmaterialet till nästa nivå, så att det även kan användas för livsmedel, och vara det första livsmedelsföretaget som använder denna unika innovation i sina förpackningar.

Genom detta nya samarbete stöder Fazer Sulapacs forskning och utveckling inom livsmedelsförpackningar. ”Fazer kan erbjuda intressanta startupföretag gedigen konsument- och livsmedelskompetens. Entreprenörskap är en naturlig del av Fazer. Även vi har under våra 126 år gått från att vara en småföretagares innovativa affärsidé till den ledande leverantören av mat och måltidstjänster i Östersjöområdet”, säger Päivi Juolahti, direktör för Fazers forsknings- och innovationsenhet Fazer Lab.

”Samarbetet med Fazer är en fantastisk möjlighet att lära tillsammans och visa att vi kan leva upp till mycket stränga kvalitetskrav. Vi inleder samarbetet med premiumprodukter, men vi vill göra Sulapac-materialet tillgängligt för alla konsumenter världen över” säger Suvi Haimi, Sulapacs VD och grundare.

Fazer vill förnya matbranschen och främja ett mer omfattande och öppet samarbete med såväl universitet som företag i olika branscher och startupföretag. Ett ekosystem som producerar innovationer främjar livsmedelsbranschens förnyelse och erbjuder unga företagare möjligheter att expandera, samarbeta och nätverka.

Ansvarstagande går hand i hand även med premiumprodukter

Sulapacs förpackningsinnovation möjliggör många olika designlösningar och förstklassig formgivning. Fazer och Sulapac har som mål att även för Fazers premiumprodukter skapa presentförpackningar som framhäver hållbar utveckling och en gnutta lyx.

Som det ser ut nu kommer konsumenterna att få ta del av de första livsmedelsförpackningarna som är ett resultat av samarbetet mellan Fazer och Sulapac när Fazer lanserar ett urval av praliner i en förpackning som är fri från mikroplaster och biologiskt nedbrytbar.

Päivi Juolahti, direktör, Fazer Lab, tfn +358 40 703 3480

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser