Fazer planerar att koncentrera funktioner inom hantverksbagerierna i Finland

Fazer strävar efter att höja sin konkurrenskraft på den växande marknaden för hantverksbakat bröd och planerar att koncentrera hantverksbakandet till ett bageri i Finland. Samarbetsförhandlingar gällande detta inleds vid produktionen i Fazers bageri i Träskända och Leipomo Keisaris bageri i Sörnäs. Planerna omfattar inte något personalminskningsbehov.

Fazer köpte hantverksbageriet Keisari, verksamt i Helsingforsområdet, i juni 2016.  Företagsförvärvet förverkligar Fazers strategi att växa inom hantverksbageriverksamheten. I och med förvärvet tredubblades Fazers bageributikers antal i huvudstadsregionen, från fem till femton. Fazer planerar nu att koncentrera sin hantverksbakning till ett bageri. Företagets hantverksbagerier finns i Träskända och Sörnäs.

”Hantverksbröd är en stark konsumenttrend över hela välden. Människorna fascineras av bakverkens alla olika smaker, attraktiva dofter och tilltalande yttre. Vi tror att hantverksbakat bröd har stor potential. Vår målsättning är att förbättra lönsamheten och höja vår konkurrenskraft på den växande marknaden för hantverksbakat bröd”, säger Petri Kujala, verkställande direktör för affärsområdet Fazer Bageri.

Samarbetsförhandlingarna som berör en eventuell sammanslagning av funktionerna och koncentrering av produktionen inleds 26.10 2016. Samarbetsförhandlingarna berör totalt 51 personer. Om förändringarna genomförs kan de leda till förändringar i arbetsförhållandets villkor, arbetsuppgifter eller arbetets plats. I planerna ingår inget personalminskningsbehov. Förhandlingarna berör inte de personer som arbetar i bageributikerna.

Fazer sysselsätter totalt 6 700 personer i Finland, varav cirka 1 500 inom bageriverksamheten. Fazer har fyra stora bagerier i Finland: i Vanda, Lahtis, Villmanstrand och Uleåborg. Hantverksbagerierna är belägna i Helsingfors och Träskända. Dessutom har Fazer över 40 butiksbagerier i stormarknader runt om i Finland.

Frågor från media:
kommunikationsdirektör Leena Majamäki, Fazer-koncernen, tel. 040 585 1585

Yrityksestä

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Vi skapar smakupplevelser