• Fazer Group/

Fazer skickar unga talanger med slagkraftiga idéer till Silicon Valley genom Global Impact Challenge

Har du en idé som har potential att påverka en miljard människors liv? Skulle du vilja vidareutveckla din idé? Fazer bjuder, i samarbete med andra sponsorer, in unga talanger att delta i utmaningen Global Impact Challenge Finland, som organiseras tillsammans med Singularity University. Vinnaren säkrar en plats i Singularity Universitys ansedda program Global Solutions Program som ordnas i Silicon Valley i sommar.

”Fazers förnyelsearbete hämtar inspiration från entreprenörskap och ny teknik som kan ha positiva effekter i vårt samhälle. Ett exempel på denna typ av arbete är vårt innovationsprogram Brainfood. Genom Global Impact Challenge stöder vi skarpa hjärnor med slagkraftiga idéer och ger dem möjlighet att lära sig av de främsta experterna inom deras område”, säger Heli Arantola, SVP, strategi och förnyelse, Fazer. Fazer grundades de facto också av en ung talang som hade en bra idé, när Karl Fazer öppnade sitt första fransk-ryska konditori i Helsingfors år 1891.

Global Impact Challenge är en tävling som ordnas varje år av alumner vid Singularity University i olika länder världen över. Vinnarna deltar i Singularity Universitys 10 veckor långa program Global Solutions Program vid forskningscentret NASA Ames Research Center i Silicon Valley. Deltagarna i programmet har möjlighet att träffa inflytelserika och ledande aktörer i världen och lära sig mer om exponentiell teknik. Deltagarna som nått slutomgången blir även inbjudna att delta i en så kallad teknisk boot camp i Köpenhamn i mars 2017.

”Programmet var en otroligt inspirerande upplevelse som förändrade mitt liv. Jag träffade fantastiska människor med inspirerande bakgrunder, studerade ny teknik och blev till och med coachad av en före detta CIA-agent. Under programmet förstod jag att de enorma utmaningar som världen står inför också samtidigt kan vara enorma affärsmöjligheter och att läget aldrig tidigare har varit mer gynnsamt för startupföretagare, säger fjolårsvinnaren Perttu Pölönen.

I år letar Global Impact Challenge särskilt efter personer som har en bra idé och den passion som krävs för att vidareutveckla den med hjälp av exponentiell teknik. Dessutom krävs det vilja att grunda ett företag som inriktar sig på de stora utmaningarna inom områden som exempelvis hälsa, utbildning, vatten, energi och livsmedelsförsörjning.

Unga talanger med innovativa idéer och en passion för att förändra världen genom att utnyttja intressant ny teknik är välkomna att ansöka på su.org/gic/2017/finland.

Heli Arantola, SVP, strategi och förnyelse, Fazer-koncernen, tfn +358 500 505 762
Leena Majamäki, VP, kommunikation, Fazer-koncernen, tfn +358 40 585 1585
Fazers medietelefon är öppen för medierna måndag–fredag kl. 8–16, tfn +358 40 668 2998

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.