Fazer söker lösningar för att bibehålla den mentala vitaliteten i RSA Student Design Awards

RSA Student Design Awards 2016/17 har startat med 12 nya uppdrag. Uppdraget från Fazer är att utarbeta sätt att öka och bibehålla den mentala vitaliteten och kognitiva kapaciteten hos äldre människor.

Fazer samarbetar med designtävlingen RSA Student Design Awards för andra gången. RSA Student Design Awards är en global läroplan och tävling där formgivare utmanas att tackla konkreta sociala, ekonomiska och miljömässiga problem genom designtänk. Fazers utmaning för i år uppmanar till att utnyttja design för att svara på de svåra utmaningarna och de spännande möjligheterna som en åldrande befolkning medför.

”Vi letar efter sätt att hjälpa äldre personer att öka sin mentala spänst, vilket i sin tur främjar det allmänna välmåendet”, säger Heli Arantola, SVP, strategi och förnyelse, Fazer-koncernen.

RSA Student Design Awards, som grundades 1924, är världens äldsta pågående studenttävling. Årets program har startat med sammanlagt 12 nya uppdrag som utvecklats tillsammans med RSA:s samarbetspartner och industrisponsorer.

Hjärnan behöver mat – Fazer startar ett nytt forsknings- och utvecklingsprogram

Fazer har startat ett anmärkningsvärt forsknings- och utvecklingsprojekt inom hjärnmat. Hjärnprestandan är viktig under människans hela livslängd, från barndom till ålderdom. Mat och näring tillsammans med sömn och fysisk och mental motion är de viktigaste faktorerna för kognitiv prestanda och hjärnans hälsa.

”Vi undersöker individuell kognitiv prestanda och matens roll i att upprätthålla och främja prestandan, samt matens allmänna inverkan på individens hälsa och välmående”, säger Arantola.

För Fazer utgör RSA Student Design Awards ett sätt att stödja programmet Fazer Brainfood, samt att aktivt delta i öppna innovationssamarbeten. Fazer letar efter tätare och öppnare samarbete med olika aktörer, från universitet och studenter till partnerskaps- och uppstartsföretag.

Anmälan till 2016/17-programmet pågår nu

Ifjol fick Fazers utmaning i fråga om avfall rekordmånga bidrag. Studerande och nyutexaminerade i alla åldrar och från alla länder kan delta i tävlingen. För årets utmaning ska deltagarna utforma någonting som kan hjälpa människor att anamma beteenden som upprätthåller och ökar den kognitiva kapaciteten och ökar livskvaliteten i mogen ålder. Lösningen får vara i valfritt format.

Vinsten är ett pris på 2 500 pund och en avlönad plats i teamet för grafisk design vid Waitrose.

Mer information och anmälning:

RSA: http://sda.thersa.org/

Mer information:
Heli Arantola, SVP, strategi och förnyelse, Fazer-koncernen, tfn +358 500 505 762

Fazers mediatelefon, vardagar kl 8.00–16.00, 040 668 2998

E-postadresserna har formen fornman.efternamn@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazer har verksamhet i åtta länder och exporterar till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Framgångarna beror ända från grundandet 1891 på den höga kvaliteten i Fazers produkter och tjänster, de mest älskade varumärkena, den kunniga personalens engagemang och företagets ansvarsfulla arbetssätt. Målet är att se till att många får njuta av det goda i livet. Fazer-koncernens nettoförsäljning uppgick 2014 till drygt 1,6 miljarder euro och företaget har mer än 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.