Fazers Finland 100-program var årets mest resultatrika samarbetsprojekt

Fazers Finland 100-program fick pris som årets mest resultatrika samarbetsprojekt i tävlingen Årets Sponsoreringsgärning (Vuoden Sponsoroititeko) som arrangerades av Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry. I kategorin Årets Ansvarsgärning (Vuoden Vastuullisuusteko) prisbelöntes Barn i Rörelse-programmet, där Fazer är grundande partner.

Fazers Finland 100-program fick pris som årets mest resultatrika samarbetsprojekt i tävlingen Årets Sponsoreringsgärning, som arrangerades av Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry. Enligt juryn gjorde den starka historien bakom samarbetet att programmet blev mycket lyckat. Programmet var av samhälleligt intresse och man hade med framgång integrerat många evenemang och produkter i det. Finlands Olympiska Kommittés Barn i Rörelse är enligt juryn ett utmärkt exempel på en kampanj, där företag deltar för att fostra en friskare generation. Också målsättningarna samt verksamhetens kontinuitet och omfattning fick beröm.

”Vi vill delta i det gemensamma arbetet att lösa samhälleliga problem och agera ansvarsfullt. Vårt mål är att skapa välmående på de områden där vi är verksamma”, säger Fazers kommunikations- och varumärkesdirektör Ulrika Romantschuk.

”Vårt Finland 100-jubileumsår har varit mycket mångsidigt, och som temat påbjuder har vi förverkligat det tillsammans. Jubileumsåret har förenat all vår verksamhet på ett fint sätt: vi har hedrat den finländska nationalrätten rågbröd, olympiavinnarna Fazer Culinary Team har byggt framtidens mattraditioner och vi har fört en liten bit av Finland ut i världen, från Sydney till Peking och från Stockholm till New York. Temat har varit synligt också i besökscentret Fazer Experience, där vi bland annat hade en utställning om Gustav Mannerheims och Karl Fazers historiska vänskap”, berättar Liisa Eerola, direktör med ansvar för Fazers Finland 100-program.

Fazers gåva till Finland

Jubileumsårets officiella samarbetspartner Fazer har sett hela det självständiga Finlands resa. Fazers grundare Karl Fazer var en fosterländsk nationalromantiker. Han valde den blåa färgen för sin berömda choklad, då den för honom beskrev det självständiga fosterlandet och Finlands natur. Under 2017 har Fazer firat sin gemensamma historia med Finland. Fazers gåva till Finland var rekryteringsprojektet 125 möjligheter till arbete, riktat till dem som har haft svårt att få jobb.

Fazer har lanserat jubileumsprodukter längs med året. I början av året lanserades tuggummit Fazer Xylimax Finland 100, Oululainen Efterugnsbröd-nyheten och jubileumschokladkakan Taste of Finland med Fazer Blå-choklad. Till höstens delikatesser hörde Festmunk med blåbärssmak, med inhemsk blåbärssylt och äkta vispgrädde, och En liten bit av Finland-chokladkakan med Fazer Blå-choklad.

”Fazer är och har alltid varit en stark aktör i samhället, och företaget har en speciell plats i finländarnas hjärtan. Vårt samarbete har stärkt hela Finland 100-jubileumsåret”, konstaterar generalsekreterare Pekka Timonen från Finland 100-sekretariatet på statsrådets kansli.

Se videon: https://youtu.be/v9Eltvf0N6k

Barn i Rörelse

I kategorin Årets Ansvarsgärning (Vuoden Vastuullisuusteko) prisbelöntes Finlands Olympiska Kommittés program Barn i Rörelse. Fazer är grundande partner i Barn i Rörelse.

Barn i Rörelses målsättning är att alla barn ska ha tillgång till motionsinriktad hobbyverksamhet på eftermiddagarna. För tillfället deltar 70 % av barnen inte i motionsinriktad klubbverksamhet. Verksamheten är landsomfattande, och under hösten inledde de första klubbarna sin verksamhet på 50 orter runt om i Finland. Målet är att fördubbla antalet läsåret 2018–2019.

Idrottsföreningar och andra lokala föreningar ansvarar för klubbarnas verksamhet. Klubbverksamheten finansieras i huvudsak med stöd av företag. Finlands Olympiska Kommitté rf koordinerar Barn i Rörelse tillsammans med lokalorganisationerna.

Se videon: https://www.youtube.com/watch?v=3MdFF3V5U8E

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr och Fazer-koncernens partnerskapsprogram, tel. 044 710 8860

Fazers mediatelefon betjänar vardagar kl. 8-16, tel. +358 40 6682 998

Barn i Rörelse: https://www.lastenliikeiltapaiva.fi/lasten-liike-vuoden-vastuullisuuskampanja/

Finland 100: www.fazer.fi/suomi100

#suomi100 #fazerjuhliisuomea #lastenliike

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.