Fazers läckra bröd- och baknyheter hösten 2017

Vi på Fazer värnar om de bakningstraditioner vi fått i arv, samtidigt som vi modigt strävar framåt och söker nya recept, de bästa spannmålen och olika sätt att baka. Vår målsättning är att använda lokala råvaror tillsammans med nya slags spannmål, frön, grönsaker och mjöl. De enormt populära Rotfruktsbröden får ett systerkoncept, Fazer Fröbröd, som innehåller mycket fiber. Andra nyheter är Oululainens Efterugnschips, en serie med små bakelser i tre smakvarianter, Huiko grönsakspiroger och Fazer Pekannötbaguette. De nya läckerheterna finns i butikerna från och med september.

Fazer Fröbröd — mindre mjöl, mera frön

Fazer Fröbröd är ett nytt slags bröd – minst en tredjedel av mjölet är ersatt med frön eller groddade korn, vilket gör brödet speciellt smakligt och näringsrikt. Fröbröden innehåller rikligt med fibrer och är utmärkta källor till protein och omega-3-fettsyror. Serien omfattar tre olika smaker: glutenfri, havre och råg. Fröbröden är bakade i Finland av 100 % inhemsk spannmål och hittas i butikens brödhylla.

Fröbröd Glutenfri 165 g

För att vara ett glutenfritt bröd innehåller detta Fröbröd mycket fibrer, 8,4 %. Över hälften av mjölet har ersatts med frön.

Fröbröd Havre 300 g

Fröbrödet med havre är luftigt och innehåller havre och spelt. Över 1/3 av mjölet är ersatt med frön och groddade korn, som ger brödet smak. I noggrant kontrollerade förhållanden börjar kornet ett nytt liv. Då öppnas kornet, en grodd börjar växa, och spannmålens naturliga näringsämnen frigörs.

Fröbröd Råg 240 g

I Fröbrödet med råg är 1/3 av mjölet ersatt med frön – det syns, känns och smakar! Förutom råg har bagarna använt spelt.

Liten bakelse, stor smak – en serie av konditoriklass kommer till butikerna

Dessa små delikatesser, bakade för hand, passar för en avslappnad kalasstund med familj eller vänner, men också till festligare tillfällen och som present. Kvalitetsmedvetna läckergommar uppskattar äkta råvaror av hög kvalitet. Produkterna hittas vid butikens kaffebröd.

FUDGE CAKES Salty Caramel 110 g
Mjuka småbakelser med härlig kinuski, dekorerade med salta nötter.

FUDGE CAKES Lovely Liquorice 110 g
Mjuka småbakelser med förtrollande lakrits, dekorerade med cashewnötter.

WHOOPIE PIES Chocolicious 90 g
Mjuka småbakelser med sammetslen choklad och salt kinuskifyllning.

Oululainen Efterugnschips – frasigt av råg

Oululainen Efterugnschips Havssalt 130 g
Oululainen Efterugnschips Gräslök 130 g

Tunna, frasiga Oululainen Efterugnschips är goda som de är eller tillsammans med något, till exempel dipp eller ost. Den äkta och ursprungliga smaken kommer från Oululainens egen surdeg och lång gräddning i den milda efterugnsvärmen. Efterugnschipsen är tillverkade i Finland av 100 % inhemsk spannmål. Det finns två smaker: Havssalt och Gräslök. Oululainen Rågchips hittas på butikernas hylla för knäckebröd från och med september.

Pullava Ugnsäppellängd 420 g, säsongsprodukt

Den populära säsongssmaken kommer igen till butikerna i höst. Den fyllda längden med mjuk bulle och saftigt ugnsäppel är laktosfri.

Produkter som gräddas i butik

Fazer Huiko – trendig växtbaserad mellanmåsserie

Fazer Huiko Rotfrukt-Bondböna 75 g
Fazer Huiko MiFU®-grönsaker 75 g

I Fazer Huiko-pirogerna kombineras en hälsosammare frasig deg och riklig grönsaksfyllning på ett fräscht sätt. Dessa mellanmålsprodukter har moderna råvaror och också överraskande smaker – alltid vegetariska. I degen finns mera korn och frön, mindre vete och fett. Ett mellanmål som gör en mätt och ger välmående och gott samvete.

Fazer Pekannötbaguette 290 g

Frasig skorpa och läckert, nötsmakande innanmäte är bröd när det är som bäst. Pekannötbaguetten innehåller rikligt med sesamfrön och nötter. Det är bakat på rågsurdeg och smaken rundas av med hjälp av äkta honung.

Ytterligare information

Fazer Fröbröd, Fazer Huiko och Fazer Pekannötbaguette: Senior Brand and Portfolio Manager Vilhelmiina Erkkola, Fazer Bageri Finland, tfn. 040 351 9378
Småbakelserna: Senior Brand and Portfolio Manager Sini Lilja, tfn. 040 827 9167
Oululainen: Senior Brand and Portfolio Manager Laura Siltanen, tfn. 040 777 2817
Informatör Taina-Lampela Helin, Fazer-koncernen, tfn. 040 668 4600
fornamn.efternamn@fazer.com

Bilder som lämpar sig för tryck

www.fazergroup.com/picture,”Media_Press”, ”Bread novelties Autumn 2017”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Avainsanat: