Fazers nya innovation är en lösning för alla brödälskare som äter FODMAP-kost

Fazer var först med att ta fram ett lower-FODMAP-rågbröd och först i världen med att lansera ett insektsbröd i matbutikerna. Nu fortsätter företaget på samma innovativa bana. Fazer har patenterat ett enzym, Fazer LOFO™, som är den första lättanvända lösning i världen som erbjuder även FODMAP-kostföljare läckert, hälsosamt bröd.

Fazers senaste innovation av världsklass, enzymet Fazer LOFO™, gör bageriprodukter tillgängliga även för personer som har känslig mage och som äter FODMAP-kost. Fazers forskningsenhet har hittat ett unikt enzym och tagit fram bakingrediensen Fazer LOFO™ utifrån det. ”Denna uppfinning spjälkar fruktanerna i vete och råg under bakningsprocessen till mer lättsmälta delar och minskar därigenom mängden FODMAP-kolhydrater i brödet”, säger Jussi Loponen, forskningsdirektör på Fazer.

Innovationen Fazer LOFO™ har fokus inställt på den internationella marknaden

Fazer Kvarn som tillverkar högklassiga havreprodukter vill bli känt som en innovatör inom bakningslösningar och bageribranschen både i Finland och världen över. Fazer tror att den nya innovationen kommer att väcka intresse även internationellt, till exempel i Tyskland och Storbritannien.

”Vi kommer att vara mycket glada och stolta när vi kan kommersialisera vårt långsiktiga produktutvecklingsarbete och vår patenterade uppfinning blir betydelsefulla produkter. Jag tror att Fazer LOFO™ är ett svar på många konsumenters önskan om att kunna äta gott och hälsosamt bröd igen”, säger Loponen.

Det tror även Mikko Lindqvist, marknadsföringsdirektör på Fazer Bageri. ”Vi förnyar ständigt brödkategorin genom att lansera nya spannmåls- och växtbaserade smakupplevelser för konsumenterna. Utmärkta exempel på detta är våra Rotfrukts- och Fröbröd, Fazer Syrsbröd som blivit världskänt och vår magvänliga brödserie som inkluderar bland annat det första lower-FODMAP-rågbrödet”, säger Mikko Lindqvist.

Fazer LOFO™-enzymet har sitt ursprung i den surdeg som Fazers första rågbröd med mindre FODMAP-kolhydratinnehåll bakas av. Den nya uppfinningen möjliggör även nya bakningsinnovationer. Den kan användas vid bakning av många olika slags bröd och påverkar inte den slutliga produktens smak eller övriga egenskaper. ”Fazer LOFO™ hjälper oss att utveckla nya produkter som tillgodoser det ständigt ökande behovet av lämpliga bakningsprodukter för personer med känslig mage”, säger Lindqvist.

Information om FODMAP-kolhydrater

Med FODMAPs avses svårsmälta, fermenterbara kolhydrater som kan ge symptom hos personer med känslig mage. Upp till var femte konsument undviker bröd för att få mindre magproblem. En färsk undersökning visar att det snarare är fruktanerna än glutenet i spannmålen som orsakar symptom. Vete och råg innehåller FODMAP-kolhydrater som kallas fruktaner, och detta kan förklara varför intag av bageriprodukter verkar ge magsymptom. FODMAP-kosten går ut på att begränsa intaget av FODMAP-kolhydrater. Den fungerar bra, men är än så länge ett relativt okänt hjälpmedel för känsliga magar. Fazer LOFO™ har konstaterats minska fruktaninnehållet avsevärt, med upp till 50 procent jämfört med konventionella bageriprodukter.

FODMAP-kolhydraterna förvärrar vanligen symptomen hos personer som lider av irritabel tarm (IBS). Uppskattningsvis var sjunde person i världen lider av IBS. FODMAP-kosten är ett sätt att hantera symptomen vid IBS. Undersökningar har visat att FODMAP-kost ger mindre svullnad, magsmärtor och gaser hos personer som lider av IBS.

Källor:

Jussi Loponen, forskningsdirektör, Fazer-koncernen, jussi.loponen@fazer.com, tfn +358 40 732 9772
Mikko Lindqvist, marknadsföringsdirektör, Fazer Bageri, mikko.lindqvist@fazer.com, tfn +358 40 752 7857
Pekka Mäki-Reinikka, VD, Fazer Kvarn Finland, pekka.maki-reinikka@fazer.com, tfn +358 400 422 051

Mediekontakter tfn +358 40 6682 998, vardagar kl. 8–16 eller media@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser