• Fazer Group/

Forskning om mörk choklad: Fazer undersöker effekterna av kakaoflavanoler på seniorers kognition

Som en del av programmet Fazer Brainhow kommer Fazer att genomföra en klinisk studie tillsammans med föreningen Gery ry i år. I studien  undersöks effekterna av kakaoflavanoler på den kognitiva förmågan hos seniorer, och därigenom fördjupas Fazers kunskaper inom forskning.

Målet med forsknings- och utvecklingsprogrammet Fazer Brainhow är att skapa en vetenskapligt baserad förståelse för hur näring, sömn samt mental och fysisk träning påverkar vår kognitiva förmåga och vårt välmående – med en holistisk syn på hjärnhälsa. Som en del av programmet genomför Fazer i år en klinisk studie där man undersöker effekterna av kakaoflavanoler på den kognitiva förmågan hos seniorer. Kakaoflavanoler har visat sig ha hälsofrämjande effekter på de kardiovaskulära och kognitiva funktionerna.

”Kakaoforskning är ett relativt nytt och intressant forskningsområde när det gäller näring och hälsa, och vårt mål är att bidra till det internationella forskningsfältet. Vi har redan tidigare forskat i hälsoeffekterna av mörk choklad, men vi vill fördjupa våra kunskaper ytterligare”, säger Jussi Loponen, forskningschef inom Fazer-koncernen.

Ett exempel är den kliniska studie om mörk choklad som Fazer år 2015 genomförde i samarbete med Helsingfors universitet, där man utvärderade hur väl mörk choklad lämpar sig som snacks. Studien visade att mörk choklad kan ingå i en balanserad kost utan att påverka de kardiometaboliska riskfaktorerna eller kroppsvikten.

Inbjudan att delta i studien

Till studien sökes deltagare i åldern 65+ - för att delta i studien vänligen kontakta Heli Salmenius-Suominen (tel. 044 241 3185) eller skicka ett e-mail till info@gery.fi. Följ den kliniska studiens utveckling på vår webbplats.

Jussi Loponen, forskningschef, Fazer-koncernen, tfn +358 40 732 9772

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr och Fazer-koncernen, tfn +358 44 710 8860

www.fazergroup.com/brainhow

www.forbettercocoa.com

#fazerbrainhow

#fazercocoa

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.