Höstens läckraste kex- och godisnyheter är här!

Höstens chokladnyhet från Fazer har redan fått stor uppmärksamhet bland konsumenterna. Tyrkisk Peber uppfanns av den danska konfektyrmästaren Per Fjelsten 1976 och året därpå började han tillverka godiset i familjeföretaget Perelly. Perelly ansvarade för tillverkningen ända fram till 1990-talet, då Fazer förvärvade företaget. Tyrkisk Peber, eller Turkisk peppar, började tillverkas 1996 på Fazers fabrik i Villmanstrand. Villmanstrand kallas ofta Finlands godishuvudstad och det är inte utan orsak: där tillverkas även höstens andra produktnyhet Grå Pantteri.

Läs mer om godisfabriken i Villmanstrand här: https://www.fazer.fi/tuotteet-ja-asiakaspalvelu/makeiset/artikkelit/lappeenranta-on-suomen-karkkipaakaupunki/

Karl Fazer Tyrkisk Peber 200 g

Finlands mest älskade choklad Fazer Blå har fått sin unikt sammetslena och fylliga smak av bästa möjliga råvaror alltsedan 1922. När Fazer Blå möter stark Tyrkisk Peber-salmiak skapas en härligt eldig blandning. Karl Fazer Tyrkisk Peber tillverkas på Fazers chokladfabrik i Vanda.

Grå Pantteri 180 g

Pantteri, som har över 50 år på nacken, är en av Fazers riktiga klassiker. Dess unika smak är en kombination av salmiak och mentol. Pantteri åldras värdigt och bidrar med efterlängtad eldighet i Pantteri-sortimentet för alla som tycker om salmiak. Denna salmiakblandning innehåller Hot Salmiak som ryter ifrån med sin pepparsmak och Cool Salmiak med fräsch mentol. Grå Pantteri tillverkas på Fazers fabrik i Villmanstrand.

Fazer Lakritsi-nyheter

Fräscha, naturliga och inte lika söta smaker för alla som tycker om fylld lakrits. Produkterna lämpar sig även för veganer.

Fazer Lakritsi Lemon 150 g

Fazer Lakritsi-bitar med frisk och syrlig citronfyllning. Smaksatt med äkta citron.

Fazer Lakritsi Raspberry 150 g

Fyllningen i Fazer Lakritsi-bitarna får sin bäriga smak av hallonsmulor.

Fazer Lakritsi Mint 20 g

Fazer Lakritsi-stycksak med naturlig pepparmint.

Produktfamiljen Tutti Frutti blir ännu naturligare

Det naturligt fräscha fruktgodiset Tutti Frutti är det största varumärket på de finländska godishyllorna och är ett enkelt och smidigt alternativ. Sedan en receptändring är Tutti Frutti-godiset gelatinfritt och har naturliga smak- och färgämnen. Enligt en konsumentundersökning är Tutti Frutti-godisets bästa egenskap den fräscha smaken.

Fazer Creamy Coconut 80 g

Elegant och crunchigt kex med riklig kokosfyllning och kokosflingor ovanpå

Fasupala Salt Kolakrokant 215 g

Den härligt knapriga nyheten Fasupala är den perfekta blandningen av sött och salt. De här kan man äta en hel påse av!

Fazer Bites – nytt högkvalitativt sortiment av salta kex 160 g

Fazers salta kexnyheter passar på ostbrickan eller som tapas och snacks.

Ost: Läckra, högkvalitativa salta havrekex som innehåller rikligt med emmentalerost

Rosmarin och ost: Läckra och högkvalitativa, salta havrekex som innehåller rikligt med emmentalerost och har smaksatts med rosmarin

Sour cream: Läckra, högkvalitativa salta havrekex som smaksatts med créme fràiche och gräslök

Bilder som lämpar sig för tryck

www.fazergroup.com/pictures  – Media_Press – Candy and Biscuit Novelties Autumn 2018

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn 044 710 88 60

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 668 2998

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser