Julen skall komma sakta smygande – Fazers nyheter skapar vinterstämning

Enligt Fazers julundersökning värdesätter finländarna traditioner och samvaro under julen. Då är det tillåtet att frossa i godsaker och vid sidan av de gamla traditionerna välkomnas även nya idéer. Stämningen är också viktig -julen ska komma sakta smygande.

Olika godsaker hör till julen, men choklad och konfektyr har en alldeles särskild roll i finländarnas julfirande. Julfrid och julstämning är viktiga under julen. Sötsaker hör också till julen, och vissa av dem har blivit viktiga julsymboler. Särskilt Gröna kulor och Wienernougat ligger finländarna varmt om hjärtat. Många har en känslofylld relation till dem och de upplevs vara nästan lika viktiga som julgranen för att skapa julstämning.

På julen ska det gärna finnas mycket av allt, och det är en viktig orsak till varför finländarna köper choklad- och konfektyrprodukter. Detta kan gälla både mängd och variation. På julen finns det inga begränsningar, man får njuta av festligheterna utan dåligt samvete.

”En jul utan choklad vore inte komplett,
någonting väsentligt skulle fattas.”

”Godsaker är en utmärkt
gåva till så gott som alla.”

”Julen ska komma sakta smygande – det är det magiska med julen!”

* KOPLA, undersökningen Joulun taika 2016

Nyheter julen 2018

Fazer Festive 5 – Fazers mest älskade varumärken i samma presentask

Nya Fazer Festive 5 innehåller 500 g en blandning av Fazers
mest populära chokladpraliner:

• Karl Fazer – legendarisk mjölkchoklad
  • Geisha – unik hasselnötsnougat & mjölkchoklad
  • Dumle – läcker kola & mjölkchoklad
  • Fazermint – fräsch pepparmint & mörk choklad
  • Fazerina – klassisk apelsintryffel & mjölkchoklad

Fazer Festive 5 är ett enkelt val tilli julklapp när du vill försäkra dig om att var och en hittar sin favoritchoklad i asken och kanske även en och annan ny favorit. Förpackningen räcker gott och väl till flera.

Serien Karl Fazer Seasonal Truffles utökas

Karl Fazer Seasonal Truffles är en serie som erbjuder julsmaker genom att kombinera den ikoniska Karl Fazer-mjölkchokladen med en mjuk tryffelfyllning.

Nya Seasonal Truffles Mandarin & Ingefära 270 g är mjölkchokladpraliner med en tryffelfyllning som har smak av varm ingefära och saftig mandarin.

Julsmakerna i serien Karl Fazer Seasonal Truffles passar utmärkt under skymmande höstkvällar, som gå bort-present eller på julfesten – de skapar härlig stämning inför julen. I serien ingår även Seasonal Truffles Ugnsbakat äpple 270 g som lanserades i fjol.

Blå & Vit 270 g

Karl Fazer Blå & Vit-pralinerna lanserades 2007 med anledning av Finlands 90-årsdag. I fjol fick förpackningen ett nytt utseende och blev en försäljningssuccé. I år säljs pralinerna i samma förnyade ask som är designad att passa särskilt bra som gåva.

För alla Karl Fazer- och Geisha-praliner lanserar vi samtidigt ett nytt, högklassigt förpackningsformat som gör det ännu enklare att ge choklad i present. De välbekanta produkterna i förpackningarna ändras inte.

Nytt format i Karl Fazer Collection-konfektserien

Karl Fazer Collection är en serie med exklusiv konfekt som erbjuder smaknjutningar i olika storleksklasser. Julens flaggskeppsask innehåller traditionella Fazer-praliner och nya klassiker.

Den nya asken på 275 g innehåller praliner i 14 olika smaker, totalt 32 praliner och 2–4 stycken av varje smak. Enligt ett pralintest som vi gjorde förra julen är finländarnas favoritpraliner Geisha, Mandeltjinuski och kombinationen av mjölkchoklad och vit choklad.

God jul önskar Remix!

Nu finns julens godaste godissorter i form av glada julfigurer. Påsen Remix X-mas 500 g räcker gott och väl att dela under julen. Julpåsen lämpar sig också som en skojig julklapp.

Påsen innehåller bland annat syrliga tomtenissar med grapefrukt- och hallonsmak och salmiakfigurer som föreställer jultomtens rensläde. Smaka även på pepparkaksfigurerna med smak av smultron och lakrits med svarta vinbär samt stjärnorna med fräsch fruktsmak.

Bilder som lämpar sig för tryck

www.fazergroup.com/fi/medialle - bildbank - Joulun 2018 uutuudet

Ytterligare information

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser