Nathalie Ahlström VD för Fazer Konfektyr

Nathalie Ahlström har utnämnts till verkställande direktör för Fazer Konfektyr och medlem av Fazer-koncernens ledningsgrupp. Hon har omfattande internationell erfarenhet från ledande affärsroller i globala företag. De senaste sex åren har hon arbetat för det globala förpackningsföretaget Amcor och hon är idag chef för deras High Performance Laminate-enhet i Europa. Hon kommer att börja på Fazer senast i november.

Nathalie Ahlström har en genuint internationell bakgrund genom att hon haft befattningar i Singapore och Schweiz och ansvarat för verksamheter i ett flertal andra länder, som till exempel i Indien och Indonesien. Innan hon började på Amcor hade hon olika ledande befattningar på Huhtamäki, till exempel som direktör för strategi och affärsutveckling samt som konsult på Pöyry.

”Fazers strategi driver tillväxt, resultat och internationalisering. Nathalie Ahlström är en resultat- och lösningsorienterad förändringsledare som har bred erfarenhet både från internationella utvecklingsprojekt och företagsfusioner. Hennes kompetens och erfarenhet kompletterar koncernens ledningsgrupp i arbetet med att implementera Fazers tillväxtstrategi för att bli ett modernt, hållbart matföretag. Hon är också väl lämpad att leda konfektyrverksamheten mot internationalisering”, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

”För mig symboliserar Fazer Finland. Det är ett fantastiskt varumärke och ett mycket välskött företag med stor potential för internationalisering. Jag ser verkligen fram emot att få bli en del av Fazer-teamet och tillsammans ta företaget till nästa nivå”, säger Nathalie Ahlström.

Fazers medietelefon: +358 40 668 2998

www.fazergroup.com/sv/

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening.  Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.