• Fazer Group/

Reklamgruppen som väckte förvåning i teve och på gator är tillbaka – Rädda Gråa Pantern är årets gråaste comeback

Pelastakaa Pantterit ’99 (Rädda Pantrarna) var en superpopulär reklamgrupp i Finland under slutet av förra årtusendet och nu gör gruppen comeback i Fazers nya reklamkampanj. Nu är det dags att Rädda Gråa Pantern.

För nästan 20 år sedan fick en grupp unga män ett uppdrag av Fazer: Hur skulle ni rädda Pantrarna?

Kampanjen Rädda Pantrarna (Pelastakaa Pantterit, ”PP99”) såg dagens ljus. Den var en av sin tids mest uppmärksammade reklamkampanjer, med stor exponering i teve, butiker, kiosker, på gator och i det då splitternya mediet internet. Kampanjen hade ett eget fingertecken, det fanns eftertraktade låtsastatueringar och kampanjen fick till och med en egen signaturmelodi med namnet Pelastakaa pantterit.

PP99 utsågs till årets bästa reklamkampanj och PP99-gruppmedlemmarna, som hade huvudrollen i kampanjen, blev nationella kändisar i Finland. Kampanjen var också startskottet för Fazers samarbete med Högholmens djurpark för att skydda amurleoparden, även kallad panter. Samarbetet fortsätter alltjämt.

Nu gör denna populära grupp från slutet av 90-talet comeback, mer erfarna och kanske också med några gråa hår vid tinningarna. Och de har ett nytt uppdrag: Rädda Gråa Pantern. Grå Pantteri är en av Fazer Konfektyrs nyhetspåsar hösten 2018: en salmiakblandning som rockar med stil och som innehåller Hot Salmiak med pepparsmak och Cool Salmiak med fräsch mentol.

Den nya Rädda Gråa Pantern-reklamen (Pelastakaa Harmaat Pantterit, PHP´18) kommer att synas i oktober 2018 på YouTube och sociala medier. Måhända har åren runnit iväg och herrarna grånat, men attityden är densamma: i de nya reklaminslagen får vi se den välbekanta trions roliga upptåg och naturligtvis höra den nya kampanjlåten Harmaat pantterit som även lanserades i streamingtjänster den 8 oktober 2018.

Gruppen Pelastakaa Pantterit består av Aleksi Pahkala, Jani ”Wallu” Valpio och Lasse Kiehelä. När den ursprungliga Rädda Pantrarna-kampanjen lanserades var grabbarna ett kompisgäng i 20-årsåldern hemma från Vanda och hade ett band som hette The Duplo!. Nu är de meriterade 40-åringar som jobbar med media och de harfortfarande ett band som heter The Duplo!.

Alla nya Rädda Gråa Pantern-videor kommer att publiceras på YouTube och på kampanjwebbplatsen https://www.fazer.fi/harmaapantteri.

På kampanjwebbplatsen finns även de legendariska gamla PP99-tevereklaminslagen.

Antalet viltlevande pantrar har fördubblats sedan 1990-talet

Amurleoparden, i folkmun pantern, är en av världens mest utrotningshotade djurarter. Fazer började samarbeta med Högholmens djurpark 1999 i samband med Fazers kampanj Rädda Pantrarna. Fazer har understött arbetet med naturskydd och miljöfostran i Högholmens djurpark sedan 1999. Detta görs genom en årlig donation till djurparkens och föreningen Korkeasaaren ystävät ry:s gemensamma projekt AMUR. Den senaste donationen överlämnades i augusti 2018.

Samarbetet har gett stora framsteg i arbetet med att skydda amurleoparden: antalet viltlevande amurleoparder har mer än fördubblats!  Med donationsmedlen har man bland annat skaffat viltkameror, som används för att följa upp leopardstammen, effektiviserat skogsvaktarnas patrullering för att förhindra tjuvjakt och jobbat för att inkludera lokalinvånare och myndigheter i skyddet av kattdjuren.

Fazers medietelefon är öppen vardagar klockan 8–16, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Bilder: http://www.fazergroup.com/pictures - Media_Press - Pelastakaa Harmaat Pantterit

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tfn +358 44 710 8860

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser