Rotfrukterna intar brödhyllan: Fazers brödnyheter innehåller över 30 procent rotfrukter

Fazer lanserar ett unikt bröd på den finländska marknaden – ett bröd där över en tredjedel av mjölet är ersatt av rotfrukter. Nya Fazer Rotfruktsbröd svarar på konsumenternas önskemål om ett mer näringsrikt bröd, som också är gott och saftigt. Fazer Rotfruktsbröd finns i två läckra smakvarianter: palsternacka-morot och rödbeta-morot. Nyheterna kommer till butikerna i början av februari.

”Många undersökningar visar att grönsakskonsumtionen växer. Man vill satsa på sitt välmående utan att ge avkall på smakupplevelserna, och önskar mer näringsrika ingredienser i bröd. Också fiberhalten är av intresse”, berättar Heli Anttila, direktör för sortiment och produktutveckling på Fazer Bageri.

I Sverige lanserades ett bröd, som innehåller rikligt med rotfrukter, på marknaden för ett år sedan och hittade snabbt sin plats i svenskarnas hjärtan och inköpskorgar. Produkten överträffade de kommersiella förväntningarna och uppnådde en marknadsandel på t.o.m. 11 % i sin egen underkategorigrupp.

Planerad för finländsk smak

Grannlandets entusiasm för rotfruktsbrödet uppmuntrade Fazers finländska produktutveckling att skapa en egen version av succébrödet för finländarna.

”Finland och Sverige har sina egna speciella brödkulturer. Nya Fazer Rotfruktsbröd är planerat just för finländsk smak och skiljer sig från det svenska brödet i fråga om ingredienser och struktur. I den finländska versionen har man bakat in ännu mer grönsaker och de finländska favoritspannmålen råg och fullkornsvete”, beskriver Anttila.

Nyheten, som bakas på äkta surdeg, förutsätter att bakningen sker på ett alldeles nytt sätt. Att hitta exakt rätt kombination av rotfrukter och spannmål, så att brödets smak blev god och konsistensen rätt, var en utmaning.

”När man minskar mängden mjöl och lägger till så mycket rotfruktsbitar i degen är det helt enkelt svårt att få brödet att hålla ihop. Rotfruktsbitarna påverkar också glutenstrukturen i brödet, så strukturen måste skapas på annat sätt. Slutresultatet blev ett gott och saftigt bröd, som innehåller rikligt med rotfrukter och verkligen smakar som ett riktigt bröd”, säger Anttila glatt.

Rotfruktsbröden bakas i Fazers bageri i Uleåborg och finns från och med början av februari att få i butiker runt om i Finland.

Fazer Rotfruktsbröd

Fazer Rotfruktsbröd Palsternacka-Morot 300g
Förpackningsstorlek: 4 st / pkt, 300 g
Rik på fiber, utan tillsatsämnen, fiber 8,5 %.

Innehåller: Grönsaker (38 %) (bönpuré (vita bönor) morot (11 %), palsternacka (8 %), kikärter), fullkornsvetemjöl, rågmjöl (kli och fullkorn), vetemjöl, vatten, veteprotein, linfrö, rybsolja, torkad surdeg (vete), salt (joderat) och jäst. Kan innehålla små mängder selleri.

Fazer Rotfruktsbröd Rödbeta-Morot 300g
Förpackningsstorlek: 4 st / pkt, 300 g
Rik på fiber, utan tillsatsämnen, fiber 8 %.

Innehåller: Grönsaker (34 %) (bönpuré (vita bönor) morot (11 %), rödbeta (4 %), kikärter), fullkornsvetemjöl, rågmjöl (kli och fullkorn), vetemjöl, vatten, veteprotein, linfrö, rybsolja, torkad surdeg (vete), salt (joderat) och jäst.

*Nielsen MAT rullande 12 mån, slutar v 48/2015

Heli Anttila, direktör för sortiment och produktutveckling, Fazer Bageri.
tel. 040 752 0324, heli.anttila@fazer.com
Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.com

Mediatelefon: tel 040 6682 998, vardagar kl. 8–16

Bilder lämpliga för tryck

www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,”Fazer Juuresleipä”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Över 95 % av våra bageri- och konfektyrprodukter som säljs i Finland tillverkas i Finland. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact (GC).