• Fazer Group/

Sju års arbete bakom hemlig surdeg- Fazers förnyade Puikula är ett prov på produktutvecklarnas skicklighet

Fazer har förnyat det populära Puikula-brödets recept och förpackning. Nya Fazer Puikula Fullkornsråg är resultatet av Fazers kompromisslösa produktutvecklingsarbete och svaret på de rågbrödsälskande finländarnas önskemål. Hemligheten bakom Puikula är den unika surdegen, som ger brödet en kraftigare rågsmak och en saftigare konsistens. Nya Puikula bakas i Finland av 100 procent inhemsk spannmål.

”Vi vill skapa smakupplevelser och alltid överträffa konsumenternas förväntningar. Finländarnas smakpreferenser och önskemål förändras med tiden. En förnyelse av familjefavoriten Puikula efterlystes, så vi kavlade upp ärmarna och satte igång”, säger Heli Anttila, direktör för sortiment och produktutveckling på Fazer Bageri.

Det krävdes en stor kraftansträngning av hela produktutvecklingsteamet för att göra om Puikula. Förnyelsen föregicks av år av produktutvecklingsarbete, otaliga blindsmaktester och insamling av hundratals konsumentomdömen. ”Våra kunder efterlyste ett saftigare bröd med mera färskhetskänsla och mer smak av finländsk råg. Vi utgick från dessa faktorer vid produktutvecklingen och det första intrycket är att vi har lyckats bra”, säger Anttila.

Bakat i Finland av finländsk spannmål

Förnyade Fazer Puikula Fullkornsråg bakas i Uleåborg och Lahtis, och säljs nu över hela Finland.

”Puikula har fått en ny surdeg, som även kallas brödets hjärta eller själ. Tack vare den unika surdegen hålls brödet färskt i upp till fem dagar, helt utan tillsatsämnen. Dessutom ville vi öka mängden fullkornsråg, i nya Puikula utgör den hela 75 procent”, säger Anttila.

Förnyade Puikula har tagits fram av ett team av skickliga Fazer-medarbetare. Huvudproduktutvecklare var Kari Näveri, som har jobbat på Fazer i över 35 år.  ”Det ligger hela sju års arbete bakom själva surdegen. Resan har varit utmanande, men intressant, och hela teamet förtjänar ett stort tack.  Vi väntar med spänning på vilket mottagande Puikula kommer att få. Det känns nästan som om vi satt ett barn till världen”, skrattar Näveri.

Fazer Puikula Fullkornsråg 9 st./500 g

Fazer Puikula Fullkornsråg, ett av de mest populära bröden i Finland, innehåller precis lagom mycket råg för att falla finländarna i smaken.

Den äkta rågsmaken skapas av surdegen som används vid bakningen och genom att degen får vila länge. Produkten är fiberrik och helt fri från tillsatsämnen. Den bakas i Finland av inhemsk spannmål. Fazer är det enda riksomfattande bageriet som använder 100 procent inhemsk råg i sina rågbröd.

Fazer Puikula Fullkornsråg säljs i både en större familjeförpackning och en mindre förpackning med fyra stycken.

Ta del av annat material:
Fazers pressmeddelande 9.9.2915: ”Nu innehåller alla Fazers rågbröd endast finländsk råg”

Mer information:
Heli Anttila, direktör för sortiment och produktutveckling, Fazer Bageri, tfn 040 752 0324, heli.anttila@fazer.com
Leena Majamäki, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tfn 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.com
Medietelefon: tfn 040 6682 998, vardagar kl. 8–16

Bilder som lämpar sig för tryck:
www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,”Fazer Puikula”

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr- och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Över 95 % av våra bageri- och konfektyrprodukter som säljs i Finland tillverkas i Finland. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact (GC).