Smaken är viktigast: Fazer rekryterar över tjugo Gastro Chefs

Fazer Food Services Finland rekryterar ett team på över tjugo matproffs för helt nya uppgifter. Fazers Gastro Chefs fungerar som ambassadörer för nya trender, smak, kvalitet och ansvarsfull råvaruanvändning i företaget. Rekryteringen av Gastro Chefs pågår över hela Finland 19.1–18.2. Fazers över 600 restauranger runt om i Finland serverar dagligen över 130 000 välgörande luncher.

”Fazer är känt för välsmakande mat och för oss är smaken alltid viktigast. Vi vill vara en föregångare och påverka vad och hur finländarna äter. Smakvanorna och trenderna förändras dock hela tiden, och därför måste även vi utvecklas och säkerställa att kockarna i våra restauranger ständigt förbättrar sina färdigheter. Ett exempel på vår gedigna smakkompetens är Fazer Culinary Team Finlands guld i kock-OS i oktober 2016. Denna typ av framstående matkompetens vill vi sprida över hela Fazer Food Services”, säger Marianne Nordblom, direktör för gastronomi och produktutveckling på Fazer Food Services Finland.

Fazers mission är Mat med mening. I praktiken verkställs missionen dagligen tillsammans med över 130 000 matgäster. Fazer har cirka 600 restauranger över hela Finland. Fazer har verksamhet i Finland i alla kundsektorer: daghem, skolor, läroanstalter, arbetsplatser och servicehem för seniorer. I tjänsterna ingår dessutom måltider med hemleverans samt evenemangsrestauranger.

”Vi sysselsätter för närvarande 3 300 kompetenta och entusiastiska matproffs. Vi vill rekrytera personer som vill vara mer än kockar eller köksmästare. Våra Gastro Chefs kommer att ansvara för utveckling av den dagliga gastronomin inom sitt område och för kvalitetssäkring. De kommer också att delta i utveckling av medarbetarnas köksfärdigheter. De följer mattrenderna i branschen och bidrar till produktutvecklingen. Likaså medverkar de vid öppning av nya restauranger och vid olika evenemang”, säger Sari Saari, operativ direktör på Fazer Food Services Finland.

Smak och välbefinnande för matgästerna

Fazers Gastro Chefs inleder sina uppgifter i höst efter en utbildningsperiod. Deras uppgift är att stärka restaurangernas matkompetens. Olika slags Gastro Chefs behövs, de arbetar sig in i sina slutliga roller utifrån ansvarsområdet och kundunderlaget. Målet är också att stärka kundupplevelsen ytterligare.

”I fjol satsade vi på kundupplevelsen genom omfattande medarbetarutbildning och vi inledde en treårig varumärkesförnyelse i restaurangerna under våra varumärken Amica och Fazer Food & Co. I år fokuserar vi på hanteringen av smaker och råvaror i alla våra restauranger”, säger Sari Saari.

”Matgästerna kommer att märka av förnyelsen bland annat genom att rätterna, smakerna och kvaliteten hela tiden utvecklas samt i form av matberättelser. Dessutom använder vi allt mer säsongsråvaror. Vi bjuder finländarna på välgörande restaurangupplevelser varje dag och skapar glädje och njutning”, säger Marianne Nordblom.

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 668 2998

#fazergastrochef #fazerfoodservices #ruokaajollaonmerkitys #meidänfazer

www.urafazerilla.fi

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.