Syrsor och andra insekter kan förorsaka en allergisk reaktion

Fazer Bageri började sälja Syrsbröd, som innehåller hussyrsor, i november 2017 i sina butiksbagerier i utvalda matbutiker. Efter detta har andra företag lanserat livsmedel som innehåller insekter på marknaden. Fazer anger alltid tydligt då företagets produkter innehåller insekter.

Insektallergi inte allmänt känd

Insekter hör inte till den nuvarande lagstiftningens allergenlista. Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, har dock observerat i sina undersökningar att personer som är allergiska mot skaldjur, blötdjur och dammkvalster kan få en allergisk reaktion om de äter insekter som livsmedel. På grund av detta har Finlands livsmedelssäkerhetsverk Evira instruerat aktörerna i branschen att varna om allergin på produktförpackningar.

Insektallergin är en så kallad korsallergi, vilket innebär att allergikern kan vara allergisk mot många till synes helt olika saker, som har beståndsdelar som påminner om varandra. Till exempel påminner proteinet i jordgubbar om proteinet i björkpollen. Därför kan en korsallergi uppstå mellan två till synes helt orelaterade saker.

Fazer berättar tydligt om insekterna för konsumenterna

Fast insekterna inte är allmänna allergener har vi bestämt att vi behandlar dem som om de vore det. Vid produktionen och hanteringen av produkterna följer vi våra allergiinstruktioner. Då används egna tillverkningsredskap och insektråvaran förvaras i förslutna kärl skilt ifrån annat. Också de färdiga produkterna hålls åtskilt från andra produkter.

I våra butiksbagerier gör vi allt för att säkerställa att konsumenten skiljer Syrsbrödet från andra bröd. Syrsbrödet säljs i en skild, grön försäljningshylla och även brödförpackningen är grön med en stor och tydlig bild på en hussyrsa. På förpackningens baksida, i samband med innehållsförteckningen, finns en varningsmärkning enligt myndigheternas instruktioner. Märkningen är klart synlig också på Syrsbrödets produktkort, som finns i produkternas omedelbara närhet alltid då brödet säljs.

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Avainsanat: