Under Fazerdagen diskuterades fred och vikten av att äta tillsammans

I måndags firade Fazer sin 127 år långa historia genom att påminna finländarna om vikten av att äta tillsammans. Fazer bjöd också in olika aktörer till en diskussion om hur mat kan bidra till att lösa de globala utmaningarna. Dagens teman var förhållandet mellan mat och fred, olika aktörers roll i skapandet av hållbara samhällen och att stärka principerna för social gemenskap.

Måndagen den 17 september var det 127 år sedan den unge och djärve Karl Fazer grundade sitt första café på Glogatan i Helsingfors. Under årens lopp har företaget vuxit till ett modernt och hållbart matföretag med verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder.

Med anledning av födelsedagen ordnade Fazer två evenemang. På måndag morgon begav sig närmare 100 Fazermedarbetare till centrala Helsingfors för att överraska pendlare och påminna dem om en enkel form av fredsskapande, nämligen att äta tillsammans. På eftermiddagen samlades en grupp aktörer från den privata, offentliga och tredje sektorn på besökscentret Fazer Experience i Vanda för att diskutera matens roll i den fredliga utvecklingen av samhällen.

”Mat är en av de största industrierna i världen. Livsmedelsindustrin uppskattas utgöra upp till 20 procent av världens bruttonationalprodukt och den har en stor inverkan på lokalsamhällenas och omgivningens sociala och ekonomiska utveckling”, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Lenita Toivakka, riksdagsledamot, Ann Selin, ordförande för Servicefacket PAM, Hussein Al-Taee, rådgivare vid krishanteringsorganisationen Crisis Management Initiative, och Outi Mikkonen, direktör för Unicefs företagssamarbete deltog i en paneldiskussion om ämnet. Diskussionsteman var olika aktörers roll vid skapande av fredliga och hållbara samhällen, förhållandet mellan mat och fred och att stärka principerna för en fredlig utveckling i vardagen.

Hussein Al-Taee höll ett anförande vid evenemanget där han tog upp kopplingarna mellan kriser, klimatförändringen och tillgången till mat. Till exempel kan konflikterna i Västafrika delvis förklaras av de dåliga skördar som klimatförändringen orsakat. Fazer köper tre fjärdedelar av sin kakao i Västafrika och att utveckla odlarnas utkomstmöjligheter utgör en central del i företagets kakaoinköp. Fazers odlarprogram i Nigeria och på Elfenbenskusten har gett betydliga resultat bland annat i formen av större skördar än tidigare.

”Det är alltid bättre att förebygga konflikter än att låta dem eskalera till våldsamma konfrontationer. Klimatförändringen och den därigenom försämrade tillgången till mat är en avgörande orsak till att konflikter uppstår. För att förebygga konflikter är det därför viktigt att stora, ambitiösa insatser görs för att bromsa upp klimatförändringen”, säger Hussein Al-Taee.

Fredsarbete i vardagen

Mat och en tillräcklig tillgång till mat är viktiga, inte bara för den enskilda individen, utan även för freden och välfärden i hela gemenskaper och samhällen. Fredsarbetet börjar redan i vardagen, i det egna landet. Socialt umgänge kring gemensamma måltider är viktigt för att utveckla samverkan och skapa tillit.

Att dela en måltid har en symbolisk betydelse i nästan alla kulturer, och mat kan vara ett gemensamt språk och en delad upplevelse även mellan parter som i övrigt inte har någonting gemensamt. Genom att äta tillsammans skapar vi en bra vardag för oss själva och andra.

”Dagliga måltider tillsammans med vänner, bekanta och arbetskamrater stärker känslan av samhörighet och av att bli hörd. I Fazers restauranger och caféer serveras årligen över 30 miljoner måltider, som möjliggör möten mellan olika matkulturer, seder och gemenskaper”, säger Christoph Vitzthum. ”Familjens gemensamma måltid erbjuder en utmärkt möjlighet till diskussion och samvaro och har därför en så stor betydelse i den annars ofta så hektiska vardagen,” fortsätter han.

Kakaoskörden ökar tack vare utbildningsprogram

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazers partnerskapsprogram, tfn +358 44 710 8860
Fazers e-postadresser har formen förnamn.efternamn@fazer.com

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn +358 40 668 2998, media@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser