Undersökning om företagsbilden: Fazer Food Services etta inom måltidstjänstbranschen i Finland

Fazer Food Services klarade sig mycket bra i en nationell undersökning, där man utredde vilken bild beslutsfattare inom arbetslivet i Finland har av aktörer som erbjuder måltidstjänster för företag. Fazer Food Services fick det bästa allmänna betyget i enkäten Arbetslivets beslutsfattare (TEP). Utvecklingen av verksamheten hade förbättrats betydligt jämfört med föregående år.

Fazer Food Services har igen rankats som Finlands mest kända aktör inom måltidstjänstbranschen. Den näst mest kända är Sodexho, på tredje plats kom ISS palvelut och på fjärde Antell-restaurangerna. År 2016 placerade sig Fazer på första plats också i fråga om det allmänna betyget med resultatet 7,86 (det vägda medeltalet inom branschen var 7,45).

Produkternas kvalitet ansågs allmänt vara den viktigaste faktorn i företagsbilden inom måltidstjänstbranschen, på andra plats kom prisnivån. Mest positiv feedback fick måltidstjänstföretagen för sin leveranssäkerhet, liksom tidigare år. De som svarade på enkäten var fortfarande mest kritiska till verksamhetsutvecklingen hos aktörer som erbjuder måltidstjänster för företag.

År 2016 fick Fazer Food Services positiv feedback speciellt för utvecklingen av verksamheten, produkternas kvalitet och framtidsutsikterna.

”Vi förtydligade vår strategi för två år sedan och har sedan dess arbetat hårt för att förnya vår verksamhet. Kundupplevelsen är nu i centrum – både konsumentens och kundens. Det är fint att vårt utvecklingsarbete har noterats och att det så småningom börjar synas också i företagsbilden. Detta är dock bara början. Vi tycker att vi på Fazer också har ett bredare samhälleligt ansvar att påverka vad och hur finländarna äter i framtiden. Vi tror att man kan kombinera upplevelser, njutningar och hälsa”, konstaterar Hannu Rahnasto, kommersiell direktör på Fazer Food Services Finland.

Fazer Food Services erbjuder mångsidiga måltidstjänster till företag och industrier samt inom skolor, äldreomsorg, sjukhus och försvar. Fazer är det ledande måltidstjänstföretaget i Norden som driver närmare 1 200 restauranger i Finland, Sverige, Norge och Danmark med omkring 6 000 anställda.

Undersökningen om företagsbilden, TEP 2016 Yrityskuvatutkimus, gjordes av Taloustutkimus Oy. Undersökningen genomfördes i september-oktober 2016. Totalt 1593 beslutsfattare inom arbetslivet svarade på undersökningen, och av dem bedömde 689 personer måltidstjänstföretag.

Hannu Rahnasto, kommersiell direktör, Fazer Food Services Finland, tel. 041 530 3538
Satu Ikäheimo, kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tel. 050 380 4996

Fazers mediatelefon, vardagar kl 8–16, tel. 040 6682 998

Yrityksestä