Välbefinnande och smakupplevelser med vårens brödnyheter från Fazer

Största delen av vårt liv är vardag, och vardagar kräver ordentlig vägkost. Fazers nyheter våren 2017 innehåller rikligt med fullkorn och fibrer som gör gott – och Rotfruktsbrödfamiljens nytillskott innehåller till och med 16 % protein. Bekanta dig med våra nyheter, njut av smakerna och välbefinnandet!

Nyheterna finns i butikerna från och med början av februari 2017.

Fazer Rotfruktsbröd Havre Batat & Linser 4 st, 300 g

Den nyaste medlemmen i den populära Rotfruktsbrödfamiljen.

Spannmålen som används vid bakningen är 100 % hälsosam fullkornshavre. Liksom i våra övriga rotfruktsbröd används mindre mjöl och mera grönsaker vid bakningen. Linser och smaklig batat ger brödet dess saftiga smak. Spannmålen, baljväxterna och fröna ger upp till 16 % protein. Fiberrikt, 9,4 % fibrer.

Fazer Rotfruktsbröd bakas i Finland.

Oululainen Juhla Efterugnsbit 6 st, 330 g

Finlands 100-årsjubileum och Oululainen Efterugnsbröds 70-årsjubileum till ära presenteras nya, aromrika Oululainen Juhla Efterugnsbit för finländarnas matbord.

Juhla Efterugnsbit, som bakas på tavastländsk surdeg och finländsk råg, passar tack vare sin maltsmak ihop med kraftiga smaker, som stark ost eller gravad fisk. Oululainen Juhla Efterugnsbit innehåller bara fem ingredienser: fullkornsråg, rågmalt, vatten, jäst och salt. Oululainen Juhla Efterugnsbit innehåller inga tillsatsämnen. Den fiberrika nyheten innehåller till och med 17 % fibrer.

Oululainen Juhla Efterugnsbit bakas i Fazers bageri i Lahtis.

Fazer Havrepirog med frön 6 st, 220 g

Fazer Havrepirog med frön är bakad i ett tunt rågskal. Havrefyllningen, som innehåller rikligt med korn och frön, har en trevlig konsistens, smakar gott och är hälsosam.

Pirogen innehåller rikligt med havrekorn samt solros-, lin- och pumpafrön. Andelen korn och frön är 23 %. Den fiberrika havrepirogen innehåller 6 % fibrer. Den är laktosfri och utan tillsatsämnen.

Fazer Havrepirog med frön bakas i Fazers bageri i Villmanstrand.

Fazer Rotfruktsbröd kyckling-rotfrukter-bladkål, 160 g
Fazer Rotfruktsbröd tomat-feta-rucola, 163 g

Fazer Rotfruktsbröd-familjen utvidgas med mellanmål. De är färdigt fyllda portionsbröd, som är lätta att ta med och enkla att äta direkt från paketet. Två läckra smaker att välja mellan: kyckling-rotfrukter-bladkål och tomat-feta-rucola.

Fazer Rotfruktsbröd kyckling-rotfrukter-bladkål har rostad inhemsk kyckling, morotsstrimlor och hackad bladkål som fyllning. Ett mättade mellanmål, som är laktos- och mjölkfritt.

Fazer Rotfruktsbröd tomat-feta-rucola har halvtorkad tomat, fetaost i bitar och färska rucolablad som fyllning. Ett vegetariskt mellanmålsalternativ, som är mättande och laktosfritt.

Frysta nyheter fr.o.m. januari 2017

Festbrödet Fazer Kestileipä, 7 x 490 g

Festbrödet Fazer Kestileipä har fyllig smak, saftigt kompakt innanmäte och starkt, knaprigt skal. Brödet är klart efter att ha tinats i 90 minuter, och kan om man så önskar gräddas i 210-230O i 10 minuter. Produkten är laktosfri och mjölkfri.

Fazers portionsbröd med tre ostar, 30 x 70 g

Fazers portionsbröd med tre ostar är mjuka, saftiga och läckra. Den innehåller tre olika ostar: gouda, maasdam ja emmental. Bröden innehåller bara 0,7 % salt. Tinas i 60 minuter och är därefter färdiga att ätas.

Ytterligare information
Fazer Rotfruktsbröd: Senior Brand and Portfolio Manager, Vilhelmiina Erkkola, Fazer Bageri Finland, tel. 040 351 9378
Frysta bröd och Fazer Havrepirog med frö: Senior Brand and Portfolio Manager, Thomas Sainio, Fazer Bageri Finland, tel. 040 679 1099
Oululainen-produkterna: Senior Brand and Portfolio Manager, Laura Siltanen, Fazer Bageri Finland, tel. 040 777 2817
Informatör Taina Lampela-Helin, Fazer-koncernen, tel. 040 6684600
fornamn.efternamn@fazer.com

Bilder lämpliga för tryck
www.fazergroup.com/pictures,”Media_Press”,”Bread novelties, Spring 2017”
kommunikationskoordinator Minnamari Mattila, tel. 046 851 3552

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.