Fazer Foodathonissa luodaan kasvipohjaisen ruuan tulevaisuutta

Fazer panostaa kasvipohjaisen ruuan kehittämiseen ja haluaa tarjota kuluttajille terveellisiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat vastuullisen elämäntavan. 19.─21. toukokuuta Fazer järjestää kansainvälisen Foodathon-tapahtuman, jossa etsitään kasvipohjaisia tulevaisuuden ruokaratkaisuja. Viikonlopun ideoinnin käynnistää EAT-järjestön kanssa isännöitävä eri näkökulmat yhteen tuova seminaari ruuan tulevaisuudesta. Foodathon-viikonloppu kokoaa yhteen ajattelijoita, tutkijoita, ruoka-alan ammattilaisia ja innovaattoreita kansainvälisesti.

Fazerin ruoka-hackathon nimeltään Foodathon on osa yrityksen laajempaa strategista tavoitetta lisätä viljan ja kasvisten käyttöä ja tuoda uusia herkullisia kasvispohjaisia vaihtoehtoja kuluttajille. Tapahtumassa kuullaan kansainvälisen tason huippupuheenvuoroja, kun muun muassa brittiläinen kasvisruokakirjailijana ja ruuan vastuullisuuden puolesta puhujana tunnettu kokki Arthur Potts Dawson osallistuu tapahtumaan ja mentoroi hackathonissa kilpailevia tiimejä.

Ruoka on ratkaisu

”Ruoka on ratkaisu moniin globaaleihin haasteisiin ja ihmisten hyvinvointiin. Haluamme tarjota kestäviä ratkaisuja ja tehdä terveelliset valinnat helpoiksi kuluttajille. Panostamme kasvipohjaisen ruuan kehittämiseen ja pyrimme makuelämystemme kautta inspiroimaan ihmisiä lisäämään viljan ja kasvisten käyttöä. Foodathonissa haemme uudenlaisia ratkaisuja ihmisten ja ympäristön hyvinvointiin yhdessä muiden toimijoiden kanssa”, kertoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Fazer tekee ainoana suomalaisena yrityksenä yhteistyötä pohjoismaisen EAT-järjestön kanssa. EAT-järjestön tavoitteena on tukea kansainvälisesti vastuullista ja kannattavaa ruuantuotantoa ja taata sen jatkuvuus pitkälle tulevaisuuteen. Fazer liittyi EAT-aloitteeseen keväällä 2015 yhdistääkseen paremmin ruuan, terveyden ja kestävän kehityksen. Fazer järjestää seminaarin yhdessä EAT-järjestön kanssa.

”EAT-järjestön visio on globaali muutos, jonka avulla vuoteen 2050 mennessä maailman yli yhdeksän miljardin ihmisen suuruinen väestö voidaan ravita kestävällä tavalla. Koska ruokaan liittyvät terveys- ja ympäristöongelmat kytkeytyvät toisiinsa ja vaikuttavat kaikkiin yhteiskunnan sektoreihin, yhteistyö on avainasemassa tämän vision toteuttamisessa. Meidän menetelmämme on murtaa siilot tutkijoiden, poliitikkojen, liike-elämän ja kansalaisyhteiskunnan väliltä, jotta me voimme laajentaa toimintaamme ja nopeuttaa muutoksen vaatimien ratkaisujen toteutumista. Ruokainnovaatioilla on merkittävä rooli tässä muutoksessa ja odotamme innoissamme Foodathonissa syntyviä uusia ideoita”, sanoo EAT-järjestön hallituksen jäsen Usman Mushtaq.

Kymmenen tiimiä

Fazer Foodathonin tavoitteena on luoda uusia kasvipohjaisia raaka-aineita ja ruuanlaittotapoja sekä löytää uusia keinoja inspiroida kasvisruuan pariin. Foodathoniin osallistuu esikarsinnan jälkeen kymmenen tiimiä, jotka ideoivat kasvisruokaan liittyviä innovaatioita yhden viikonlopun ajan. Foodathon-tapahtuma tarjoaa poikkeuksellisen alustan kehittää uusia ratkaisuja, sillä tapahtuman monialaiset tiimit koostuvat kokeista, ruoka-alan ammattilaisista, opiskelijoista, tutkijoista ja innovaattoreista.

Fazer toivoo voivansa kehittää tapahtumassa syntyviä ideoita edelleen yhdessä tiimien kanssa eri liiketoiminnoissaan. Foodathonin juryn puheenjohtajana toimii pitkän uran suomalaisen lounasruokailun ja hyvinvoinnin parissa tehnyt Fazer Food Services Suomen toimitusjohtaja Jaana Korhola.

Hyvinvoinnin ja vastuullisuuden kysyntä kasvaa

Terveys, hyvinvointi ja vastuullinen elämäntapa ovat vahvoja globaaleja kuluttajatrendejä. Fazer on yksi Pohjoismaiden johtavista kasvipohjaisten elintarvikkeiden kehittäjistä. Kasvisten käyttöä on pyritty lisäämään Fazer Food Servicesin 1100 ravintolassa Pohjoismaissa muun muassa uudenlaisilla herkullisilla kasvisvaihtoehdoilla ja esillepanolla (ns. nudging). Fazer on myös kehittänyt uusia laadukkaita kuluttajatuotteita, kuten Fazer Alku -puurot ja Fazer Alku -myslit sekä Fazer Juuresleivät. Fazer perusti alkuvuonna uuden liiketoiminta-alueen nimeltä Fazer Lifestyle Foods, joka keskittyy maidottomiin viljasta valmistettuihin tuotteisiin, kasvispohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin juomiin ja ruokiin.

Fazer Foodathon järjestetään 19.‒21.5. yhteistyössä media- ja tapahtumayritys ArcticStartupin kanssa Fazerin vierailukeskuksessa ja Haaga-Helian kampuksella. Tutustu Foodathon-tapahtumaan: www.fazerfoodservices.com/foodathon

Satu Ikäheimo, Director, Communications, Fazer-konserni, p. 050 380 4996

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 p. 040 668 2998

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

#fazerfoodathon #moregreens

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää