Fazer ja HY: tutkimuksen mukaan suklaa voi olla osa tasapainoista ruokavaliota

Helsingin yliopiston ravitsemustieteilijöiden tutkimus osoittaa, että suklaata voi nauttia kohtuullisesti hyvillä mielin. Tutkimuksessa 22 henkilöä vaihtoi päivittäisen välipalansa seitsemään Fazerin tumma suklaa -konvehtiin kymmenen viikon ajaksi.

Helsingin yliopiston Fazerin rahoittamana toteutettu uusi tutkimus osoittaa, ettei suklaan ystävien tarvitse luopua herkuistaan, vaikka tarkkailisivat terveyttään ja painoaan. Helsingin yliopiston Elintarvike- ja ympäristötieteiden laitoksen ravitsemustieteilijöiden tekemässä tutkimuksessa kohtuullinen määrä tummaa suklaata joka päivä nautittuna ei aiheuttanut painonnousua.

Tutkimukseen kutsuttiin lievästi kohonneesta verenpaineesta kärsiviä henkilöitä, joita pyydettiin vähentämään nauttimiensa välipalojen määrää 250 kalorin verran päivässä ja korvaamaan yhdellä tutkimusjaksolla ne vastaavalla määrällä Fazerin tummaa suklaata. Toisella jaksolla tutkittavat ainoastaan vähensivät välipalojaan. Tutkimuksessa käytettiin Fazerin 70-prosenttista tummaa suklaata. Kymmenen viikon tutkimusjaksojen aikana osallistujat kirjasivat ateriansa ruokapäiväkirjaan. Osallistujien verenpaine, kolesteroli ja paino mitattiin, eikä merkittäviä tai kielteisiä muutoksia havaittu. Tutkimuksen tulokset on esitelty kongresseissa kansainväliselle tiedeyhteisölle ja ensimmäinen tieteellinen julkaisu tutkimuksesta on työ alla.

”Kansainvälisesti yhä useampi tutkimus osoittaa, että tumman suklaan syömisellä voi olla jopa suotuisia terveysvaikutuksia, erityisesti verenkiertoon ja verenpaineeseen”, sanoo tutkimusta johtanut ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistolta.

Fazer on sitoutunut tukemaan tieteellistä tutkimusta saadakseen lisää tietoa suklaan vaikutuksesta kehoon ja mieleen. Kuluttajat ovat enenevässä määrin kiinnostuneita syömänsä ruuan koostumuksesta ja Fazer haluaa tarjota tarpeellista tutkimustietoa heille. Fazer haluaa myös tukea uuteen tietoon tähtäävää tieteellistä tutkimusta suklaan terveysvaikutuksista, voidakseen kehittää hyvinvointia edistäviä tuotteita.

“Tämä on erittäin hyvä uutinen kaikille suklaan ystäville. Vaikka tummaa suklaata söisi joka päivä, siitä ei koidu kielteisiä terveysvaikutuksia, kunhan muistaa, että se korvaa jonkun muun välipalan”, sanoo ravitsemusasiantuntija, Sanna-Maria Hongisto Fazerilta.

Tämä Fazerin ja Helsingin yliopiston tutkimus on uusin tumman suklaan terveysvaikutuksia selvittävä tutkimus. Tutkimukset maailmalta osoittavat, että tumma suklaa voi edistää useita eri hyvinvoinnin alueita sydänterveydestä muistiin.

Verkkosivuillamme: www.fazergroup.com/fi/hyvinvointi

• Tutkimus: Suklaa voi olla osa tasapainoista ruokavaliota
  • Fantastiset flavanolit

Viestintä: Liisa Eerola kumppanuuspäällikkö, Fazer-konserni, p. 044 710 8860

Ravitsemus: Sanna-Maria Hongisto, Senior Manager, Nutrition Fazer-konserni, p. 040 759 9936

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Tutkimus: Mikael Fogelholm, professori, Helsingin yliopisto p.050 318 0302, Mikael.Fogelholm@helsinki.fi

Painokelpoisia kuvia: www.fazergroup.com/pictures, ”Media_Press”, ”WELL-BEING Theme", "Well-being from chocolate"

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää