• Fazer Group/

Fazer ja Sulapac yhteistyöhön – Tavoitteena kehittää uusia vastuullisia pakkausratkaisuja elintarvikkeille

Fazer ja Sulapac Oy käynnistävät yhteistyön, jonka tavoitteena on tutkia, kehittää ja testata muovittomia, biohajoavia pakkausratkaisuja elintarviketuotteille. Toukokuussa käynnistyvä yhteistyö tukee Fazerin strategiaa ja tavoitetta kehittyä moderniksi ja vastuulliseksi ruokayhtiöksi, johon liittyy olennaisesti myös muovin käytön vähentäminen uusien innovaatioiden avulla. Fazer tuo markkinoille Sulapacin ratkaisun ensimmäiseksi makeisten lahjapakkauksena jouluna 2018.

Fazer tutkii jatkuvasti uusia pakkausvaihtoehtoja ja tekee töitä pakkausmateriaalien ja erityisesti muovin vähentämiseksi tuotepakkauksissamme. Pakkauksista ei kokonaan elintarvikealalla päästä: Pakkauksia, toistaiseksi myös muovisia, tarvitaan tulevaisuudessakin suojaamaan tuotteita, varmistamaan elintarvikkeiden turvallisuutta, pidentämään tuotteiden säilyvyyttä ja siten vähentämään ruokahävikkiä, sekä kertomaan kuluttajille tuotteesta. ”Fazer osallistuu aktiivisesti keskusteluun pakkausjätteen kierrättämisestä ja uusiokäytöstä, sekä kokonaan uudenlaisten ekologisten pakkausratkaisujen kehittämiseen,” kertoo Fazerin yritysvastuujohtaja Nina Elomaa.

Sulapac Oy on nuori suomalainen kasvuyritys, joka kehittää täysin biohajoavia ja mikromuovittomia pakkausmateriaaleja ja -ratkaisuja. Sulapac® on palkittu pakkausinnovaatio, joka valmistetaan puuhakkeesta ja biohajoavista luonnonsidosaineista. Pakkauksissa käytettävä puuhake on peräisin kestävän kehityksen mukaan hoidetuista metsistä. Fazer haluaa olla mukana kehittämässä Sulapac®-pakkausmateriaalia seuraavalle asteelle, myös elintarvikekäyttöön, ja olla ensimmäinen elintarvikealan yritys, joka hyödyntää tätä ainutlaatuista innovaatiota pakkauksissaan.

Alkavan yhteistyön myötä Fazer tukee Sulapacin elintarvikepakkauksien tutkimusta ja kehitystä. ”Fazerilla on tarjota mielenkiintoisille startupeille vahvaa kuluttaja- ja elintarvikeosaamista. Yrittäjyys on luonnollinen osa Fazeria, olemmehan mekin skaalautuneet 126 vuoden aikana yhden pienyrittäjän innovatiivisesta liikeideasta Itämeren alueen johtavaksi ruoan ja ruokapalvelujen tuottajaksi,” kertoo Fazerin tutkimus- ja innovaatioyksikkö Fazer Labin johtaja Päivi Juolahti.

”Yhteistyö Fazerin kanssa on loistava mahdollisuus kehittää ja oppia yhdessä ja osoittaa, että pystymme vastaamaan erittäin vaativiin laatuvaatimuksiin. Aloitamme yhteistyön premium-tuotteilla, mutta haluamme Sulapac-materiaalin kaikkien kuluttajien saataville ympäri maailman,” toteaa Sulapacin toimitusjohtaja ja perustaja Suvi Haimi.

Fazer haluaa uudistaa ruokatoimialaa ja edistää aiempaa laajempaa ja avoimempaa yhteistyötä niin yliopistojen, eri alojen yritysten kuin uusien startupienkin kanssa. Innovaatioita tuottava ekosysteemi edistää elintarvikealan uudistumista ja tarjoaa nuorille yrittäjille mahdollisuuksia kasvuun, yhteistyöhön ja verkostoitumiseen.

Vastuullisuus sointuu kauniisti yhteen myös premium-tuotteiden kanssa

Sulapacin pakkausinnovaatio mahdollistaa monenlaiset design-ratkaisut ja huippumuotoilun. Fazerin ja Sulapacin tavoitteena onkin luoda myös Fazerin premium-tuotteille lahjapakkauksia, joissa yhdistyvät kestävä kehitys ja vivahdus luksusta.

Näillä näkymin kuluttajat pääsevät tutustumaan ensimmäisiin Fazerin ja Sulapacin yhteistyön tuloksina syntyneisiin elintarvikepakkauksiin, kun Fazer tuo myyntiin konvehtilajitelman, joka pakataan mikromuovittomaan, biohajoavaan pakkaukseen.

Päivi Juolahti, johtaja, Fazer Lab puh. +358 40 7033480

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, +358 44 710 8860

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: