Fazer jatkaa kasvustrategiaansa ja ostaa artesaanileipomo Keisarin Suomessa

Fazer-konserni jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista ostamalla Helsingin alueella toimivan Keisari-artesaanileipomon. Kaupan myötä Fazerin leipomomyymälöiden lukumäärä pääkaupunkiseudulla kolminkertaistuu viidestä viiteentoista.

“Tarjoomamme kasvattaminen on olennainen osa kasvustrategiaamme. Fazer voi kehittyä vain ymmärtämällä kuluttajia. Artesaanileipä on nyt vahva maailmanlaajuinen trendi. Fazer Leipomomyymälöiden ja Leipomo Keisarin konseptit täydentävät hyvin toisiaan ja muodostavat hyvän pohjan kehittämiselle ja tulevalle kasvulle. Kaupan myötä Fazer nousee artesaanileivän markkinajohtajaksi pääkaupunkiseudulla”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Fazer tuli mukaan artesaanileipomoliiketoimintaan ostamalla Gateau-ketjun Ruotsissa vuonna 2011. Liiketoiminta on kasvanut menestyksekkäästi 12 myymälästä 32:een. Ensimmäinen leipomomyymälä Suomessa avattiin Helsinkiin vuonna 2013. Tällä hetkellä Fazerilla on viisi leipomomyymälää pääkaupunkiseudulla. Leipomo Keisarin 10 myymälää täydentävät niitä hyvin maantieteellisesti. Yhdessä Fazer Leipomomyymälät ja Keisarin keskeisillä paikoilla sijaitsevat myymälät muodostavat laajan ja kattavan verkoston, joka palvelee koko pääkaupunkiseudun kuluttajia.

Herkullisen käsin leivotun leivän kysyntä kasvaa

Artesaanileipä on vahva kuluttajatrendi maailmanlaajuisesti. Fazerin leipomomyymälät Suomessa ja Ruotsissa inspiroivat kuluttajia korkealaatuisine, käsin leivottuine tuoreine artesaanileipineen, leivonnaisineen ja muine herkkuineen. Ihmisiä viehättävät makujen laaja kirjo, herkulliset tuoksut ja houkuttelevan näköiset tuotteet.

“Fazerin ja Keisarin korkealaatuisten tuotteiden ansiosta voimme tarjota kuluttajille entistä laajemman valikoiman omissa myymälöissämme. Näemme artesaanileivässä suurta potentiaalia ja siksi olemme muodostaneet tästä liiketoiminnasta oman liiketoimintayksikön. Siihen kuuluvat Gateau-ketju Ruotsissa ja Fazer Leipomomyymälät sekä Leipomo Keisari Suomessa. Tavoitteemme on kaksinkertaistaa Fazerin leipomomyymälä­liike­toiminnan liikevaihto vuoteen 2021 mennessä,” sanoo Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Petri Kujala.

Leipomo Keisari on yksityisessä omistuksessa oleva helsinkiläinen, vuonna 1990 perustettu yritys. Se myy korkealaatuisia tuotteita suoraan kuluttajille omista Keisarin myymälöistä sekä vähittäiskaupalle, ravintoloille ja kahviloille. Keisarilla on kymmenen myymälää, jotka sijaitsevat Ruoholahdessa, Töölöntorilla, Ullanlinnassa, Kruununhaassa, Sörnäisissä sekä Kampin, Lippulaivan, Granin, Ison Omenan ja Citycenterin kauppakeskuksissa. Tuotantotilat sijaitsevat Helsingin Sörnäisissä.

”Myymme yrityksen mielellämme Fazerille, joka on arvostettu perheyritys. Osaava henkilökuntamme sekä leivän ja konditoriatuotteiden laatu ovat vahvuutemme. Fazer mahdollistaa myös kasvun jatkumisen”, sanoo Leipomo Keisarin toimitusjohtaja Tatjana Aminoff, joka tulee johtamaan Fazerin artesaanileipomotoimintaa Suomessa.

Fazer Leipomomyymälät -liiketoimintayksikön valikoima koostuu käsin leivotuista artesaanileivistä ja leivonnaisista, konditoriatuotteista ja muista herkuista. Ennen yrityskauppaa siihen kuului 32 Gateau-leipomomyymälää Ruotsin Tukholmassa, Lundissa ja Helsingborgissa sekä viisi Fazer Leipomomyymälää Helsingissä. Fazerin leipomomyymäläliiketoiminta työllistää noin 230 henkilöä, joista 75 työskentelee Suomessa. Lisäksi Leipomo Keisarin noin 75 työntekijää siirtyy Fazerille.

Fazerin toinen leipomoyksikkö Suomessa on Fazer Leipomot Suomi, johon kuuluu neljä isoa leipomoa Vantaalla, Lahdessa, Lappeenrannassa ja Oulussa sekä 43 lähileipomoa hypermarketeissa ympäri Suomen. Kuluttajien suosikkituotteita ovat muun muassa Fazer Puikula, Fazer Juuresleipä, Fazer Alku -puurot, Oululainen Reissumies ja Oululainen Jälkiuunileipä. Fazer Leipomot Suomessa työskentelee noin 1 500 henkilöä.

Kuvia: www.fazergroup.com/pictures, ”media_press”, ”Fazer Bakery Shop”

Petri Kujala, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot –liiketoiminta-alue, puh. 0400 767 767
Leena Majamäki, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, puh. 040 585 1585

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis-, keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Tänä vuonna Fazer juhlii 125-vuotista menestystarinaansa ja perustaja Karl Fazerin syntymästä tulee kuluneeksi 150 vuotta. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli yli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää