Fazer juhlii satavuotiasta Suomea

Itsenäisyyden juhlavuoden virallinen yhteistyökumppani Fazer on nähnyt koko itsenäisen Suomen matkan. Fazerin perustaja Karl Fazer oli isänmaanystävä, joka halusi tarjota suomalaisille ennennäkemättömiä herkkuja. Fazerin tuotteet ja brändit ovat suomalaisten rakastamia ja osa niistä edustaa Suomea myös maamme rajojen ulkopuolella. Suomi 100 -juhlavuoden aikana Fazer osallistuu tapahtumiin Suomessa ja ulkomailla, tuo markkinoille juhlatuotteita ja tarjoaa mahdollisuuksia yhdessä syömiseen.

Itsenäisyyden juhlavuoden aikana Fazer tarjoaa makuelämyksiä niin suomalaisille kuin suomalaisten ystävillekin ympäri maailmaa. Markkinoille tuodaan vuoden 2017 aikana useita juhlavuoden tuotteita niin leivonnaisten, aterioiden kuin makeistenkin muodossa. Ensimmäisenä alkuvuodesta tulevat Fazer Xylimax Suomi 100 –purukumi sekä Oululainen Jälkiuunileipä –uutuus. Lentokenttä- ja laivamyyntiin tulee Fazerin Sininen –suklaan Taste of Finland-juhlalevy.

Tuotteiden lisäksi Fazer puhuu makuelämyksistä ja yhdessä syömisen tärkeydestä: Fazer on Elo-säätiön Syödään Yhdessä- hankkeen perustajakumppani ja Fazerin osalta hanke huipentuu 6.10. ravintoloissa vietettävään teemapäivään. Fazer Experience –keskuksessa Suomi 100-teema on osa vierailukierrosta koko vuoden ajan. Fazer on kansallinen palveluntarjoajakumppani Lahti 2017 –kisoissa.

”Kuten Suomi, myös Fazer juhlii naapureiden ja muiden Suomen ystävien kanssa. Osallistumme juhlavuoden tilaisuuksiin Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä ja Virossa. Lisäksi suomalaista hyvää toimitetaan Suomen suurlähetystöjen järjestämiin juhlatilaisuuksiin mm. Yhdysvaltoihin” kertoo Fazer-konsernin viestintä- ja brändijohtaja Ulrika Romantschuk.

Fazer näkyy myös Sata esinettä Suomesta –näyttelyssä, joka kertoo Suomesta esittelemällä yhden esineen kultakin itsenäisyyden vuodelta. Näyttelyn tuottaa Suomen Viron-instituutti ja se on esillä Helsingin Designmuseossa 24.3.-28.5.2017. Näyttely kiertää Tallinnassa, Oslossa, Madridissa ja Riikassa.

125 mahdollisuutta työelämään –hanke etenee

Fazer on yksi Suomen suurimmista työnantajista ja jatkaa suomalaisen työn kehittämistä. Fazer käynnisti syyskuussa 2016 yhteistyössä Diakonissalaitoksen ja ELY-keskuksen kanssa 125 mahdollisuutta työelämään -rekrytointikoulutushankkeen, jonka tavoitteena on tarjota mahdollisuus 125 sellaiselle henkilölle, jotka ovat kohdanneet vaikeuksia työllistymisessä. Hankkeen piirissä olevia kohderyhmiä ovat muun muassa pitkäaikaistyöttömät, nuoret työttömät, alentuneen toimintakyvyn omaavat, pidempään Suomessa olleet maahanmuuttajat ja kotouttamiskoulutuksessa olevat maahanmuuttajat. Hankkeesta on jo saatu ensimmäisiä, hyvin rohkaisevia tuloksia. Hanke jatkuu alkuvuoteen 2018.

125 vuotta suomalaista hyvää

Karl Fazer avasi ranskalais-venäläisen kahvilansa Helsingin Kluuvikadulle 17.9.1891. Karl Fazer oli isänmaanystävä ja kansallisromantikko, joka ystäväpiiriinsä kuuluneiden Akseli Gallen-Kallelan ja Mannerheimin tavoin jätti pysyvän jäljen suomalaisuuteen. Karl Fazer valitsi kuuluisalle Fazerin Sininen -maitosuklaalleen sinisen värin, koska se kuvasti hänelle itsenäistä isänmaata ja Suomen luontoa.

Sekä Karl Fazer että hänen pojanpoikansa Peter edustivat Suomea myös maailmalla; Karl Fazer Tukholman olympialaisissa vuonna 1912 lajinaan savikiekkoammunta ja Peter Tokion olympialaisissa vuonna 1964 lajinaan purjehdus.

Fazer käynnisti suomalaisen makeisteollisuuden 1890 -luvun lopulla ja valmistaa edelleen makeiset ja keksit neljässä Suomessa sijaitsevassa tehtaassaan. Fazerin leipomoverkosto kattaa koko Suomen ja lisäksi oma mylly Lahdessa jauhaa leipomoissa käytettävät jauhot. Fazer työllistää leipomoissaan yli 1300 suomalaista. Leivomme neljässä isossa leipomossa, kahdessa artesaanileipomossa ja 40 myymälöissä sijaitsevassa Fazer Lähileipomossa. Lähileipomoissa Fazerin leipurit aloittavat päivän taikinoiden teolla ja leipovat joka päivä tuoretta leipää kuluttajien silmien edessä kunnioittaen käsin leivonnan perinteitä.

Fazerin ruokapalveluosaaminen on yrityskauppojen kautta perintöä Lotta Svärd –järjestöltä. Fazer pitää huolta suomalaisista niin kouluissa kuin työpaikoillakin tarjoamalla tasapainoisia aterioita ja mahdollisuuksia yhdessä syömiseen. Fazer Café –kahviloita on Suomessa jo yksitoista. Nykyään Fazer kutsuu jokaisen kokemaan itse, miten makuelämykset syntyvät: syksyllä 2016 Vantaan Fazerilassa avatun ainutlaatuisen Fazer Experience –vierailukeskuksen myötä yli 60 vuotta jatkunut vierailutoiminta on suositumpaa kuin koskaan.

Tulevaisuutta rakennetaan innovaatioilla

Makumieltymysten ymmärtäminen ja tulevaisuuden mahdollisuuksien löytäminen on Fazerille nyt yhtä tärkeää kuin aikanaan Karl Fazerille. Fazer on panostanut vahvasti suomalaiseen viljelyyn ja tuonut markkinoille lukuisia leipään ja leipäviljaan liittyviä innovaatioita paahtoleivästä juuresleipään ja vatsaystävälliseen FODMAP-leipään. ”Fazerilla tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti uutuustuotteita ja innovaatioita. Keskiössä itsenäisyyden juhlavuonna on ruuan vaikutus hyvinvointiin ja aivoihin sekä kestävään kehitykseen” kertoo Ulrika Romantschuk.  Fazer Brainfood-ohjelmassa tutkitaan ravinnon ja kognitiivisen suorituskyvyn välistä yhteyttä. Hyvinvointia lähestytään kokonaisvaltaisesta näkökulmasta – ravinnon lisäksi huomiota kiinnitetään unen sekä liikunnan ja aivojen harjoittamisen tärkeyteen. Ohjelmassa Fazer pyrkii myös rakentamaan ekosysteemin, jossa avoin yhteistyö yliopistojen, kumppaniyritysten ja startup-yritysten kanssa tuottaa innovaatioita.

Lue myös:

• Suomen juhlavuonna syödään yhdessä kasvisherkkuja ja suomalaisia makuja
  • Täysrukiinen leipäklassikko Oululainen Jälkiuunileipä täyttää 70 vuotta
  • Fazer saavutti tavoitteensa – 100 % kaakaosta on vastuullista
  • Lähes joka neljäs vie suklaata tuliaisiksi ulkomaille
  • Lokakuussa 2016 avattu Fazer Experience -vierailukeskus on saavuttanut suuren suosion
  • 125 vuotta makuelämyksiä

www.fazer.fi/suomi100
www.visitfazer.fi

#suomalaistahyvää

Suomi 100-juhlavuoden verkkosivut:

Painokelpoiset tuotekuvat
www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,”Suomi 100”,
viestintäkoordinaattori Minnamari Mattila, p. 046 851 3552

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh 040 668 2998
Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset ja Fazer-konsernin kumppanuusohjelma, puh. 044 710 8860
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää