Fazer Juuresleivälle kansainvälinen Gama Innovation Award

Juurekset valtasivat leipähyllyn vuoden 2016 alussa, kun Fazer Leipomot lanseerasi Fazer Juuresleivän. Kokonaan uudenlainen leipä on nopeasti saavuttanut kuluttajien suosion kotimaassa. Fazerin innovaatio on herättänyt nyt myös kansainvälistä huomiota: juuresleivät palkittiin Gama Innovation Awardilla 25.10.2016 Englannissa.

Gama Innovation Awards palkitsee poikkeuksellisen hienoja päivittäistavarakaupan innovaatioita. Kategorioita on kuusi. Fazer vei voiton Positioning-kategoriassa, jossa palkitaan huippuonnistunut lanseeraus.

Helmikuussa lanseeratut Fazer Juuresleivät ovat leipämarkkinan suurin uutuus tänä vuonna. Niitä on myyty tähän mennessä lähes neljä miljoonaa pussia. Lanseeraus on kasvattanut koko pakatun vaalean leivän markkinaa, ja Fazer Juuresleivät ovatkin nousseet suosituimpien vaaleiden palaleipien joukkoon. Niiden markkinaosuus vaaleasta palaleivästä on lähes 15 prosenttia.

”Fazer uudistaa koko leipomotuotekategoriaa. Juuresleipien lanseeraus on tästä hieno esimerkki, ja kansainvälinen palkinto maistuu hyvälle”, sanoo Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström.

Juuresleipä vastaa trendiin

Kasvisten kulutus jatkaa kasvuaan. Hyvinvointiin halutaan panostaa makunautintoa unohtamatta ja leipään toivotaan enemmän ravintorikkaita ainesosia. Tähän vastaa Fazer Juuresleipä.

Ruotsin Fazer Leipomot toi juuresleivän markkinoille jo vuonna 2015, ja se löysi nopeasti tiensä ruotsalaisten sydämiin ja ostoskoreihin. Naapurimaan juuresleipäinnostus kannusti Fazerin Suomen tuotekehitystä luomaan suomalaisille oman version menestyneestä leivästä.

”Suomessa ja Ruotsissa on oma erityinen leipäkulttuurinsa. Me kehitimme yhdessä kuluttajien kanssa reseptit juuri suomalaiseen makuun. Ne poikkeavat Ruotsin leivästä ainesosiltaan ja rakenteeltaan. Suomen versioissa mukana on ainoastaan kasvisten oma makeus, kasvatimme kasvisten osuutta ja lisäsimme leipään täysjyvää ja ruista, vehnää on leivässä vain ripaus”, kertoo Fazer Leipomot Suomen tuotekehitysjohtaja Heli Anttila.

”Haasteena oli löytää juuri oikea yhdistelmä juureksia ja viljalajikkeita, jotta maku saadaan kohdilleen ja rakenne on oikea. Kun jauhojen osuus laskee, leipä on vaikea saada pysymään kasassa. Pitkän testauksen tuloksena syntyi maukas leipä, joka sisältää reippaasti juureksia ja maistuu aidosti oikealta leivältä”, Anttila kuvailee.

Fazer Juuresleipä lanseerataan Venäjällä marraskuussa 2016.

Viestinnän yhteishenkilö:
Leena Majamäki, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, puh. 040 585 1585

Yrityksestä

Fazer-konserni Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Meillä on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Kun haluatte hyvää