Fazer kääntää uuden sivun suomalaisessa kauratarinassa - Huippuinnovaatiosta potkua kauravientiin

Fazer vauhdittaa suomalaisen kauran menestystarinaa panostamalla kauran jatkojalostukseen. Fazer on lisensoinut VTT:n kehittämän ja patentoiman teknologian*, joka avaa ovia uusiin tuoteryhmiin meijeri-, ravintolisä-, välipala- ja kosmetiikkateollisuudessa. Uuden suomalaisinnovaation ansiosta kaurasta pystytään nyt erottelemaan uusia terveysvaikutteisia ainesosia, kuten kauran beetaglukaania, proteiinia ja kauraöljyä.

Fazerin kauratarinassa kohtaavat suomalainen maaseutu ja huipputeknologia. ”Suomessa kasvaa maailman parasta kauraa, jota viemme yli 20 maahan. Halusimme nostaa kauran jalostusastetta ja kehittää uusia tuotteita kaurasta erityisesti elintarviketeollisuuden tarpeisiin. Olemme investoineet prosessiin, jonka avulla saamme erotettua raakakaurasta arvokkaita ja haluttuja ainesosia, kuten kauran beetaglukaania, proteiinia ja kauraöljyä. Kyseessä on merkittävä uusi valmistuslinja, joka lisää suomalaisen kauran käyttöä ja nostaa sen arvoa”, kertoo Fazer-konsernin strategiasta ja myllyliiketoiminnasta vastaava johtaja Heli Arantola.

Prosessi perustuu Fazerin VTT:ltä lisensoimaan, suomalaiseen keksintöön, joka on yksinoikeudella Fazerilla käytössä Euroopassa ja Venäjällä.

Taustalla kasvava kauran kysyntä

Maailmalla kaura on ollut nouseva trendi ja kauratuotteille on kysyntää erityisesti sen todistettujen terveysvaikutusten vuoksi. EU:ssa on hyväksytty terveysväitteet kauran tuomista eduista sydänterveyteen, verensokeriin, veren kolesterolipitoisuuteen ja vatsan hyvinvointiin.

”Uusia kauratuotteita voidaan käyttää esimerkiksi funktionaalisissa elintarvikkeissa, kuten sydänterveyttä edistävissä välipalapatukoissa, kekseissä, leivissä ja maitotuotteissa. Proteiinin ja erityisesti kasviproteiinin tarve kasvaa, ja joissakin elintarvikkeissa voidaan puhua proteiinibuumista. Tällaisiin tuotteisiin Fazerin kauraproteiini on hyvä ratkaisu, sillä kauran proteiini on ravitsemuksellisesti hyvälaatuista”, toteaa Arantola.

Suomalaista kauraa maailmalle uusiin tuoteryhmiin

Fazer Mylly toimii business-to-business -markkinoilla ja on vienyt leipomoratkaisuja maailmalle menestyksellisesti jo 10 vuoden ajan. Kaksi vuotta sitten Fazer avasi oman kauramyllyn Lahteen ja panostaa kauratuotteiden jatkojalostamiseen.

Uudet tuotteet tuovat asiakkaita leipomoteollisuuden lisäksi meijeri-, ravintolisä-, välipala- ja kosmetiikkateollisuudesta. Fazer on myös verkostoitunut tiiviisti suomalaisten yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa.

”Meillä on ainutlaatuista huippuosaamista ja panostamme suomalaiseen tutkimustyöhön ja sen kaupallistamiseen. Uuden teknologian myötä pystytään tuottamaan puhtaita komponentteja, jotka ovat turvallisia ja joissa ei ole jäämiä. VTT:n kehittämä menetelmä yhdistettynä maailman parhaaseen raaka-aineeseen on vahva valtti näillä markkinoilla”, tiivistää Arantola.

Katso myös tiedote: Suomalaisesta superkaurasta hyvinvointia koko keholle [Linkki]

Linkki kuviin: www.fazergroup.com/pictures, ”media_press”, ”Fazer Mylly”

* VTT:n yhteistyökumppanina Luonnonvarakeskus.

Heli Arantola, johtaja, Strategia ja Myllyliiketoiminta, Fazer-konserni, p. 0500 505 762
Viestinnän yhteyshenkilö:
Heljä Martikainen, viestintäpäällikkö, Fazer-konserni, p. 040 848 8454
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa
etunimi.sukunimi@fazer.com

Yrityksestä

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Meillä on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Kun haluatte hyvää