Fazer kehittää leipomoverkostoaan ja lisää lähileipomoiden määrää

Harkinnassa kahden leipomon sekä hoitovastuutoiminnan lopettaminen

Fazer panostaa voimakkaasti lähileipomotoiminnan* kehittämiseen. Vuoteen 2015 mennessä lähileipomoiden määrän arvioidaan kasvavan 28:sta noin 50:een. Fazer on tarkastellut leipomotoimintansa tehokkuutta ja kilpailukyvyn parantamista kokonaisuutena, ja harkitsee leipomoidensa sulkemista Turussa ja Seinäjoella. Lisäksi suunnitelmissa on myymälöiden hoitovastuutoiminnan lopettaminen. Fazer tukee yksilöllisesti niiden henkilöiden työllistymistä, joita mahdollinen työsuhteen päättyminen tulee koskemaan. Tavoitteena on, että kaikille löytyisi uusi alku.

”Leivänkulutuksen lasku, kaupan keskittyminen ja kuluttajien kasvava kiinnostus lähellä leivottuihin, paikallisiin tuotteisiin edellyttävät meiltä kykyä uudistua ja kehittää toimintaamme. Laadukkaat, kuluttajien toiveiden mukaiset tuotteet sekä moderni leipomoverkosto ovat perusedellytyksiä tulevaisuuden menestymiselle”, sanoo konsernijohtaja Karsten Slotte.

Fazer investoi lähileipomoihin

Fazer on vastannut kuluttajien odotuksiin avaamalla 28 lähileipomoa suurten ruokakauppojen yhteyteen eri puolilla Suomea. Fazer aikoo vuoteen 2015 mennessä nostaa lähileipomoiden määrän noin 50:een. Fazerin lähileipomot työllistävät tällä hetkellä yli 160 henkilöä ja vuoteen 2015 mennessä henkilöstömäärän odotetaan jopa tuplaantuvan yli 300:aan. Uusien lähileipomoiden lisäksi Fazer uudistaa jatkuvasti vanhoja lähileipomoitaan ja investoi niihin myös jatkossa.

Fazer tarkastelee liiketoiminnan kehittämismahdollisuuksia sekä leipomo- ja jakeluverkoston uudelleen organisointia tehokkuuden, kannattavuuden sekä kuluttajaodotusten ja laadun näkökulmista. Tavoitteena on löytää kokonaisuuden kannalta paras vaihtoehto.

Harkinnassa on nykyisen leipomoverkoston supistaminen kahdella leipomolla Turussa ja Seinäjoella, joissa käynnistetään toiminnan mahdollista lopettamista koskevat yt-neuvottelut. Taustalla ovat tehokkuuden ja kokonaiskannattavuuden näkökulmat, muun muassa leipomoiden logistinen sijainti, sekä Turun-leipomokiinteistön huono kunto.

Hoitovastuutoiminnan lopettamista harkitaan

Suunnitelmissa on myös luopuminen hoitovastuutoiminnasta, jossa Fazerin henkilöstö vastaa leipomotuotteiden tilaamisesta ja esillepanosta kaupassa. Hoitovastuutoiminnan mahdollinen lakkauttaminen noudattaa linjausta, jonka mukaan Fazer keskittyy myymälätasolla lähileipomotoimintaan. Hoitovastuutoiminnan kannattavuus on heikko. Fazerin kuusi hoitovastuupistettä sijaitsevat pääkaupunkiseudulla.

Yt-neuvottelut käynnistyvät Turussa ja Seinäjoella 12.5. ja ne koskevat kaikkia vakituisessa työsuhteessa olevia, eli 83 henkilöä, joista 60 on Turussa ja 23 Seinäjoella (80 työntekijää, 3 toimihenkilöä). Leipomoiden toiminnan mahdollinen päättyminen ajoittuu 2011 loppupuolelle.

Hoitovastuutoimintaa koskevat yt-neuvottelut aloitetaan 16.5.2011. Neuvottelut koskevat 37 henkilöä. Mahdolliset henkilöstövaikutukset toteutuvat syksyllä 2011 neuvottelujen päätyttyä kauppakohtaisilla aikatauluilla.

Fazer tukee henkilöstöään muutoksessa

Fazer Leipomot tukee yksilöllisesti niitä, joita mahdollinen irtisanominen koskee. Tavoitteena on, että jokaiselle löytyisi uusi alku. ”Olemme pahoillamme mahdollisista työsuhteiden päättymisistä. Meille on tärkeää pyrkiä turvaamaan meillä työskennelleiden henkilöiden tulevaisuus. Panostamme uudelleensijoittumiseen liittyviin tukitoimenpiteisiin, muun muassa käymme kaikkien kanssa henkilökohtaiset keskustelut heidän tilanteestaan, välitämme aktiivisesti Fazer-konsernin avoimia työpaikkoja sekä olemme yhteistyössä työvoimahallinnon ja uutta henkilöstöä tarvitsevien yritysten kanssa”, sanoo Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Petri Kujala.

Fazer on vuosina 2008 - 2011parantanut leipomoidensa tehokkuutta investoimalla lisäkapasiteettiin ja tuotannon automatisointiin 40 miljoonaan euroa. Suurimmat yksittäiset investoinnit ovat kohdistuneet kahteen suurimpaan leipomoon Vantaalla ja Lahdessa. Vantaan-leipomoon on investoitu noin 18 miljoonaa ja Lahden-leipomoon noin 12 miljoonaa euroa. Vantaalla muun muassa uudistettiin raaka-aineiden annostelujärjestelmät ja nostettiin lähettämön automaatioastetta. Lahteen rakennettiin uusi palaleipälinja ja vietiin pakkaamouudistus päätökseen.

* Fazerin Lähileipomot (ent. myymäläleipomot) ovat suurten ruokakauppojen yhteydessä toimivia leivontapisteitä, joista kuluttajat saavat aina uunituoreita leipomotuotteita.

Kysymyksiin vastaavat:

Toimitusjohtaja Petri Kujala, Fazer Leipomot, puh. 0400 767 767
Viestintäjohtaja Leena Majamäki, Fazer Leipomot, puh. 040 585 1585
Jos haluatte henkilökohtaisen haastatteluajan Petri Kujalalle, pyydämme ystävällisesti ottamaan yhteyttä Kristiina Klemettiin, p. 045 139 4470

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa.  Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan.

Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2010 oli yli 1,5 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2010 oli lähes 17 000.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden ja Baltian johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesilla on lähes 1 400 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Venäjällä.

Fazer Leipomot & Makeiset

Fazer on Suomen johtava leipomoyritys ja yksi johtavista Itämeren alueella ja Venäjällä. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä, jossa Fazer toimii nimellä Hlebnyi Dom. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).