• Fazer Group/

Fazer Leipomot etsii uusia tapoja hyödyntää hävikkiä – ruokateollisuuden ylijäämää myydään eteenpäin Suomessa ensimmäistä kertaa

Fazer Leipomot on yhdistänyt voimansa useiden suomalaisten toimijoiden kanssa ja hakee ratkaisuja siihen, kuinka saada teollisuuden ylijäämäraaka-aineet tehokkaammin hyödynnettäväksi ruokapöytiin.

Tällä viikolla alkavassa kokeilussa Fazer Leipomot, Apetit, From Waste to Taste ry, Korjuu.com Oy sekä Palvelukeskus Helsinki testaavat, kuinka ylijäämäruoka ja -raaka-aineet saadaan kuluttajien ja pienyritysten käyttöön Korjuu.com-alustan kautta.

Kokeilu on osa Urban Food -projektia, jonka tavoitteena on luoda pääkaupunkiseudulle uudenlainen kaupunkiruoan verkosto. Siinä ruokaa tuotetaan niin tehokkaasti, ettei hävikkiä synny tai sille löytyy heti uusi käyttötarkoitus. Tiettävästi Suomessa ei ole aiemmin uudelleenpakattu ruokateollisuuden ylijäämää ja myyty sitä eteenpäin.

“Meille hiilidioksidipäästöjen ja ruokahävikin vähentäminen on vastuullisuutemme ytimessä. Tällä hetkellä lahjoitamme ylijäävää leipää hyväntekeväisyyteen ja hyödynnämme hävikkiä biopolttoaineen raaka-aineena. Näiden lisäksi etsimme jatkuvasti uusia tapoja jalostaa ylijäämää käyttöarvoltaan yhä arvokkaammaksi, tai kokonaan uudeksi syötäväksi”, sanoo innovaatio- ja tuotekehitysjohtaja Juhani Sibakov, Fazer Leipomot Suomi.

Suomalaiset heittävät pois jopa 460 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokaa vuodessa. Se vastaa 300 000 henkilöauton vuosittaisia päästöjä. Teollisuuden osuus kokonaishävikistä on noin 20 prosenttia.

Usein juurikin teollisuuden raaka-aineiden ylijäämäerät ovat liian isoja hyväntekeväisyysjakoihin. Siksi Urban Food -projektissa etsitään tapoja jatkojalostaa tai uudelleen pakata sitä pienempiin pakkauksiin.

Fazer Leipomot tuo ensimmäiseksi myyntiin sirkkajauhoa. Sirkkajauho jalostuu leipomoissa, ravintoloissa kuin kotitalouksissa esimerkiksi leiviksi tai muiksi leivonnaisiksi.

Sirkkajauhoa voi ostaa Korjuu.com-alustan kautta. Lisäksi sirkkajauhosta tehtyjä Ugly Foods -leipomotuotteita voi ostaa kotiin hävikkiruokaravintola Loopista sekä varata Korjuu.com-alustan kautta noudettavaksi tapahtumista ja ravintola Loopista.

Juhani Sibakov, innovaatio- ja tuotekehitysjohtaja, Fazer Leipomot Suomi juhani.sibakov@fazer.com, puh. 040 536 3428

Meri Marttinen, viestintäasiantuntija, Fazer Leipomot Suomi, meri.marttinen@fazer.com, 044 289 8008

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missiona on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Lisätietoja Urban Food -projektista

Urban Food on puoli vuotta kestävä Smart & Clean -muutosprojekti, jolle on myönnetty Uudenmaan liiton Aiko-rahoitusta. Lisäksi projektia rahoittavat Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupungit, Sitra sekä Oy Karl Fazer Ab ja Apetit Ruoka Oy.

Projektissa ovat mukana alustoja kehittävät Forest Foody Oy, Korjuu.com Oy, Aline Creative Technology Studio Oy sekä Herttoniemen ruokaosuuskunta ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund, jotka kehittävät Ekompi.net sivustoa. Lisäksi mukana ovat myös Perho Liiketalousopisto Oy, Svenska lantbrukssällskapens förbund, hävikkiruoan vähentämistä edistävä From Waste to Taste ry, Kauppahalli 24/Seulo Palvelut  Oy, Luke, Helsingin koulujen, päiväkotien ja palvelutalojen ruokapalvelustavastaava Palvelukeskus Helsinki, Suomen 4H-liiton Ruokaa luonnosta -hanke, liiketoiminnan kehittäjä Avanto Ventures Oy, Helsingin Diakonissalaitos, Vantaalla ruoka-aputoimintaa kehittävä Yhteinen pöytä, tuottaja Helsieni Oy ja Herttoniemen kartanolla viljelevä Stadin Puutarhuri. Projektia koordinoi kiertotalouden asiantuntija yritys Ethica Oy.