Fazer Leipomot nelinkertaistanut Latvian markkinaosuutensa viidessä vuodessa

Fazer Leipomoiden kasvu Latviassa jatkuu. Hyödyntääkseen kasvun tuomia mahdollisuuksia ja varmistaakseen korkean laatutason Fazer on investoinut viiden vuoden aikana Ogren leipomoonsa noin 15,7 miljoonaa euroa. Viimeisin laajennus tuplasi leipomon pinta-alan 10 000 neliömetriin. Leipomo on nelinkertaistanut markkinaosuutensa viidessä vuodessa lähes 22 prosenttiin.

Fazer Leipomot on leiponut Latviassa tummaa ja vaaleaa ruokaleipää sekä makeita leivonnaisia vuodesta 2002, jolloin se hankki omistukseensa Druva maiznicas -leipomon Ogresta.

“Olemme tyytyväisiä leipiemme menestykseen Latviassa. Markkinaosuutemme on nelinkertaistunut viidessä vuodessa 4,8 prosentista 21,6 prosenttiin*, kun samaan aikaan leivän kokonaiskulutus Latviassa on kääntynyt laskuun. Tavoitteemme on olla Latvian johtava leipomo, ja tässä olemme edistyneet hyvin. Monissa tärkeissä kategorioissa, kuten vaaleassa leivässä, paahtoleivässä ja perinteisessä setsuurityyppisessä tummassa leivässä olemme jo nousseet ykköseksi”, kertoo Fazerin leipomotoimialan toimitusjohtaja Markku Numminen. Numminen uskoo kehityksen jatkuvan samansuuntaisena tulevaisuudessakin.

Fazer Leipomoiden kokonaisinvestointi viiden vuoden ajanjaksolta on noin 15,7 miljoonaan euroa. Nyt valmistuneet lähettämön laajennus ja uudet toimistotilat tuplasivat leipomon kokonaispinta-alan 10 000 neliömetriin. Aiemmin on investoitu muun muassa uuteen vuokaleipälinjaan.

Fazer mukana Latvian päivittäistavarakaupassa ja ruokailupalveluissa

Fazer-konserni on toiminut Latviassa vuodesta 2001. Kokonaisliikevaihto vuonna 2006 oli noin 15,2 miljoonaa euroa. Konserni työllistää Latviassa lähes 550 henkilöä.

Fazer Leipomot (Fazer maiznicas) on yksi Latvian johtavista leipomoista, joka tarjoaa kuluttajille laajan valikoiman herkullisia ja terveellisiä leivonnaisia. Vuonna 2006 Fazer Leipomoiden liikevaihto oli noin 11,1 miljonaa euroa. Perinteikäs Druva-brändi on tuttu jo usealle sukupolvelle. Fazer-brändi lanseerattiin Latvian leipämarkinnoille vuonna 2005. Tuttuja Fazer-tuotteita ovat muun muassa ruispuikulat, paahtoleivät, esim. Ruistoast sekä paahtosämpylät.

Fazer Amica on toiminut Latviassa vuodesta 2001. Yhtiö tarjoaa ruokailupalveluja yrityksille, valtion virastoille, oppilaitoksille ja kouluille. Toiminta-alueisiin kuuluvat myös juhlapalvelut sekä suurtapahtumien ravintolapalvelut. Ensimmäinen Fazer Café avatiin Riiassa, Stockmannilla keväällä 2007. Vuonna 2006 Fazer Amican liikevaihto oli 4,1 miljoonaa euroa.

Toimitusjohtaja Markku Numminen, Fazer Leipomot, puh. 0400 216 404
Viestintäjohtaja Leena Majamäki, Fazer Leipomot, puh. 040 585 1585

* Lähde: ACNielsen Latvia, kesä/heinäkuu 2007

Yrityksestä