Fazer Leipomot Ruotsi suunnittelee kustannussäästöohjelman aloittamista

Fazer Leipomot suunnittelee aloittavansa Ruotsissa kustannussäästöohjelman, jonka avulla on tarkoitus luoda pitkällä tähtäimellä vahva ja kannattava leipomoyritys. Tavoite on vähentää kustannuksia noin 50 miljoonaa kruunua. Kustannussäästöohjelma sisältää henkilöstön vähentämistarpeen markkinoinnissa, tuotekehityksessä, myynnissä ja tuotannossa. Lisäksi suunnitellaan sulkea Fazerin leipomo Lövångerissa, joka on yksi Fazerin viidestä Ruotsissa sijaitsevasta leipomosta. Suunnitelmien johdosta käynnistetään yt-neuvottelut ammattiliittojen kanssa.

Ruotsin leipämarkkinan volyymi pieneni monen vuoden ajan, kunnes vuosina 2015 ja 2016 markkina osoitti heikkoa kasvua. Fazer ei kuitenkaan ole kasvanut samassa suhteessa, ja siksi se käynnistää ohjelman, jonka avulla on tarkoitus luoda edellytykset vahvan leipomoyrityksen kehittämiselle ja varmistaa Fazer Leipomot Ruotsin pitkän aikavälin kannattavuus.

”Uutinen, jonka tänään joudumme työntekijöille ilmoittamaan, on rankka, ja ymmärrämme epävarmuuden, jota tämä aiheuttaa. Tavoitteemme on luoda vahva leipomoyritys, joka voi kasvaa ja kehittyä, ja siksi on välttämätöntä ryhtyä toimenpiteisiin toimintamme sopeuttamiseksi tämän päivän leipämarkkinaan ja tarvittavien edellytysten luomiseksi tulevaisuudelle. Kaikkein tärkeintä tällä hetkellä on kuitenkin työntekijöidemme tukeminen,” sanoo Fazer Leipomot Ruotsin toimitusjohtaja Anette Rosengren.

Kustannussäästöjen myötä noin 50 tehtävää markkinoinnissa, tuotekehityksessä, myynnissä ja tuotannossa suunnitellaan lopetettavan. Lisäksi Lövångerin-leipomon suunniteltuun sulkemiseen liittyvä arvioitu henkilöstön vähentämistarve on noin 60 henkeä. Fazerin nykyinen leipomotoimintamalli Ruotsissa viisine leipomoineen on seurausta aiemmista yritysostoista eikä se ole maantieteellisesti tai taloudellisesti paras mahdollinen. Keskitetympi tuotantomalli luo edellytykset tehokkaammalle ja kannattavammalle toiminnalle. Osa tuotannosta suunnitellaan siirrettäväksi Fazerin Umeån-leipomoon.

Fazer aloittaa pian yt-neuvottelut Ruotsissa.

Anette Rosengren, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot Ruotsi
Sähköposti: anette.rosengren@fazer.com
Puh: +46 70-299 59 50

Median yhteydenotot:
Sofia Liljefors-Edlund, viestintäjohtaja
Sähköposti: sofia.liljefors-edlund@fazer.com,
Puh: +46 70-202 62 25

Yrityksestä

Fazer-konserni Kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsingin Kluuvikadulle vuonna 1891, hänen missionsa oli tehdä ruokaa, jolla on merkitys: mahdollistaa ilon hetkiä ihmisille ympärillään. Tänään se kiteytyy lupaukseemme: Northern Magic. Made Real. Tämän päivän Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Menestyksemme takana vaikuttavat edelleen Karl Fazerin arvot, luovuus ja ennakkoluulottomuus. Ne näkyvät tuotteiden ja palvelun parhaassa laadussa, rakastetuissa brändeissä, ihmisten osaamisessa ja vastuullisessa tavassa toimia. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Northern Magic. Made Real.