• Fazer Group/

Fazer perustaa uuden liiketoiminta-alueen ja ostaa suomalaisen kaura-alaan erikoistuneen Biofermen

Fazer-konserni jatkaa kasvustrategiansa toteuttamista ja investoimista kauraan ostamalla Bioferme Oy:n, joka on erikoistunut hapattamalla valmistettuihin kauratuotteisiin. Yrityskaupassa Fazerille siirtyy Yosa-kuluttajabrändi ja sen myötä Fazer astuu myös uuteen tuotekategoriaan ja uusille markkinoille. Kasvun ja kansainvälistymisen tehostamiseksi Fazer perustaa uuden liiketoiminta-alueen nimeltä Fazer Lifestyle Foods, joka keskittyy maidottomiin viljasta valmistettuihin tuotteisiin, kasvispohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin välipaloihin.

”Jatkamme kasvustrategiamme toteuttamista ja tähtäämme kansainvälistymiseen. Meillä on ilo kertoa, että perustamme uuden liiketoiminta-alueen, joka on nimeltään Fazer Lifestyle Foods.  Jatkamme Fazerin kehittämistä entistäkin modernimmaksi vastuulliseksi ruoka-alan yritykseksi. Nojaamme tässä laadukkaaseen ravitsemukseen ja rinnakkaisiin liiketoimintoihin. Näemme suuria mahdollisuuksia uudessa liiketoiminta-alueessa. Tavoitteemme on kasvattaa tätä liiketoimintaa merkittävästi ja keskittyä laajalle suuntautuvaan kansainväliseen kasvuun”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum. ”Biofermen osto on konkreettinen alku uudelle liiketoiminta-alueellemme.”

Hyvinvoinnin ja vastuullisuuden kysyntä kasvaa nopeasti

Terveys, hyvinvointi ja vastuullinen elämäntapa ovat vahvoja globaaleja kuluttajatrendejä, ja superfood kaura kukoistaa maailmalla. Fazer Lifestyle Foods keskittyy maidottomiin viljasta valmistettuihin tuotteisiin, kasvispohjaisiin aterioihin ja mukaan otettaviin juomiin ja ruokiin. Lisäksi Fazer jatkaa kasvua aamiaiskategoriassa puuron ja myslin kaltaisilla tuotteilla. Maidottomien tuotteiden kokonais­markkinat kasvavat Euroopassa yli 10 prosenttia vuodessa.

Fazer Mylly on tärkeä kaurapohjaisten raaka-aineiden toimittaja niin Fazerin sisäisille kuin ulkoisillekin asiakkaille ja se palvelee jatkossakin koko teollisuutta. Fazer näkee suuria kasvumahdollisuuksia kaurassa ja on viime vuosien aikana investoinut 30 miljoonaa euroa myllyliiketoimintaansa Suomessa ja Ruotsissa. Fazer on myös kehittänyt uusia laadukkaita kuluttajatuotteita, esimerkiksi Fazer Alku -puurot ja Fazer Alku -myslit. Pohjoismainen kaura on puhdasta ja luonnollista. Pohjoisen ainutlaatuiset kasvuolosuhteet sopivat erinomaisesti juuri kauran viljelyyn, joten täällä kasvava kaura on maailman huippulaatua.

Yosa, hapattamalla valmistettujen kauratuotteiden kuluttajabrändi

Bioferme Oy:n oston myötä Fazer Lifestyle Foods saa vahvan alun. Kaurapohjaisten tuotteiden kysyntä kasvaa nopeasti kuluttajamarkkinoilla. Biofermellä on Suomessa vakiintunut Yosa-brändi, vahva hapattamalla valmistettujen kauratuotteiden valikoima, joka sisältää esimerkiksi maidottomia jugurtteja, sekä vahvaa osaamista kauratuotteiden alalla.

Kun Fazerin ja Biofermen kauraosaaminen, brändien vahvuus, tuotevalikoima, asema vähittäiskaupassa ja taloudellinen vakaus yhdistetään, on liiketoiminnasta tulossa välittömästi vahva tekijä kasvavilla markkinoilla. Biofermestä tulee Fazer-yhtiö ja liiketoimintaa johtaa Niko Scharlin, joka on perustajaperheen jäsen ja yrityksen myyjä.

”Yosa-tuotteet saavat arvoisensa kodin Fazerilla. Meille on tärkeää, että arvomaailmamme ovat samankaltaiset ja että Fazer on arvostettu perheyritys. Olemme innoissamme uusista mahdollisuuksista, joita yhteistyö voi tuoda tullessaan”, sanoo Bioferme Oy:n toimitusjohtaja ja pääomistaja Niko Scharlin.

Bioferme lyhyesti
* Sijaitsee Piispanristillä Turun lähellä

* Perustettu 1977

* Yosa-kuluttajabrändi Suomessa

* Vahva hapattamalla valmistettujen kauratuotteiden salkku ja vahvaa kaura­tuotteiden osaamista. Tuotesalkku sisältää laajan valikoiman jugurtteja, uutena lisäyksenä myös ruuanlaittotuotteet. Tuotteet eivät sisällä maitoa tai soijaa.

* Vuonna 2016 Biofermen liikevaihto oli 6,8 miljoonaa euroa

* Noin 25 työntekijää

* Päämarkkina on Suomi, jonkin verran vientiä Ruotsiin, Norjaan ja Alankomaihin

Christoph Vitzthum, konsernijohtaja, Fazer-konserni
Ulrika Romantschuk, viestintä- ja brändijohtaja, Fazer-konserni, puh. +358 40 566 4246

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää