• Fazer Group/

Fazer suunnittelee toiminnan tehostamista ja aloittaa toimihenkilöitä koskevat yt-neuvottelut Suomessa

Fazer suunnittelee muutoksia Suomen ruokailupalvelu-, leipomo-, makeis- ja kahvilaliiketoiminnassa sekä konsernifunktioissa. Taustalla on tarve vastata toimintaympäristön nopeisiin ja suuriin muutoksiin sekä varmistaa kannattavuus ja ylläpitää kilpailukykyä. Toteutuessaan suunnitelluilla muutoksilla on henkilöstövaikutuksia. Fazer-konserni aloittaa Suomessa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Mahdollisten muutosten aiheuttama henkilöstönvähentämistarve on enintään 61 henkilöä. Fazer työllistää Suomessa yli 6 600 henkilöä, joista 1 300 on toimihenkilöitä.

”Markkinatilanne on Suomessa erittäin haastava. Kuluttajakäyttäytyminen ja asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet nopeasti ja muutokset ovat suuria. Hintakilpailu on kovaa ja liikevaihtomme kasvu on tyrehtynyt ostovoiman heikentymisen ja kokonaiskulutuksen pienenemisen seurauksena. On tärkeää, että kehitämme tuotteita ja palveluja lähtökohtana kuluttajien ja asiakkaiden tarpeet, siten pystymme sekä parantamaan kilpailukykyämme että varmistamaan liiketoiminnan kannattavuuden”, sanoo Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthum.

Ruokailupalveluissa meillä on haasteena Suomessa tapahtuva rakenteellinen muutos teollisten työpaikkojen vähentyessä, mikä aiheuttaa siirtymistä sopimusruokailusta avoimille markkinoille. Leipomotoiminnassa myymälöissä paistetun leivän osuus kulutuksesta kasvaa edelleen ja pakattujen leipomotuotteiden osuus pienenee. Samanaikaisesti leipomotuotteiden tuonti kasvaa. Makeistenkulutus on laskenut ja kilpailu on erittäin kovaa.

Fazer on tarkastellut erilaisia mahdollisuuksia ja vaihtoehtoja toiminnan kehittämiseksi ja tehostamiseksi ja päätynyt harkitsemaan uudistuksia, jotka toteutuessaan voivat johtaa muutoksiin organisaatiorakenteissa ja työtehtävissä tai joidenkin nykyisten työtehtävien päättymiseen. Fazer aloittaa Suomessa yt-neuvottelut, jotka koskevat toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä ruokailupalvelu-, leipomo-, makeis- ja kahvilaliiketoiminnassa sekä konsernifunktioissa. Arvioitu henkilöstön vähentämistarve on kokonaisuudessaan enintään 61 henkilöä. Fazer työllistää Suomessa yli 6 600 henkilöä, joista 1 300 toimihenkilöitä. Yt-neuvottelut aloitetaan viikolla 35.

”Olemme jo tehneet paljon toimenpiteitä rakenteiden uudistamiseksi ja kiinteiden kustannusten pienentämiseksi. Valitettavasti nämä toimenpiteet eivät riitä. Autamme niitä, joita mahdollinen irtisanominen tulisi koskemaan, tukemalla heidän mahdollisuuksiaan työllistyä uudelleen”, sanoo Christoph Vitzthum.

Fazer Suomessa

Fazer työllistää Suomessa yli 6 600 henkilöä. Fazer Makeiset työllistää yli 1 200 henkilöä, Fazer Leipomot yli 1 300 henkilöä ja Fazer Food Services yli 4 000 henkilöä. Kaikki Fazerin makeistehtaat ja keksitehdas sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat ja keksit), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (ksylitolituotteet). Fazerin makeisista 95 % valmistetaan Suomessa. Fazer leipoo ympäri Suomen kuudessa leipomossa ja 46 Fazer Lähileipomossa, jotka sijaitsevat myymälöiden tiloissa. Fazerin tuoreesta pakatusta leivästä 99 % leivotaan Suomessa. Fazerilla on Suomessa 650 ravintolaa, seitsemän Fazer Café –kahvilaa ja neljä Fazer Myymäläleipomoa.

Median yhteydenotot:
Ulrika Romantschuk, SVP, Communications & Branding, Fazer-konserni,
puh 040 566 4246

Sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi(at)fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.