Fazer tutkii uusia ideoita aivojen ravitsemiseksi

Fazer kutsui kansainvälisiä tiede-, kehitys- ja suunnittelutiimejä 28. – 30.10.2016 pidettyyn Fazer Brainfood Hackiin keksimään uusia tapoja vastata kognitiivisen suorituskyvyn kasvavaan kysyntään ihmisten arjessa. Voittanut ratkaisu käytti teknologiaa ja palvelumuotoilua ruokailutapojen muuttamiseksi.

Viikonlopun aikana tiimit tutkivat ja esittivät ideoita, joissa on kehityspotentiaalia. Kymmenen tiimin kirjoon kuului yli viiden kansallisuuden edustajia startup- ja it-yrityksistä, Aalto-yliopistosta ja Helsingin yliopistosta.

Fazer Brainfood Hackin voittanut ratkaisu hyödynsi teknologiaa, jolla ihmisiä autetaan valitsemaan kognitiivista suorituskykyä parantavia aterioita. Irtokarkit-tiimi käytti teknologiaa ja palvelumuotoilua ohjaamaan ihmisiä oikeaan suuntaan eri kohdissa ravintolakokemuksen aikana. Tuomaristo kehui erityisesti sitä, että tiimi oli luonut kekseliään, konkreettisen ratkaisun, joka saattaa muuttaa ihmisten ruokailutottumuksia.

Hackissa palkittiin kaksi muutakin joukkuetta. Simplate-tiimi loi muotoilun keinoin fyysisen lautasmallin, joka ohjaa ihmisiä tekemään heidän päivittäisiä toimiaan hyödyttäviä valintoja. Alfresco-tiimi loi työkalun, jolla voi analysoida semantiikkaa kuluttajaymmärryksen kartoittamiseksi eri tavoin.

“Fazer Brainfood Hack oli innostava tapahtuma, jonka aikana keksittiin paljon hyviä tapoja auttaa ihmisiä muistamaan, miten tärkeä merkitys ruualla on. On todellakin tärkeää, mitä me syömme, sillä ravitsemus on olennainen osa aivojen terveyttä ja suorituskykyä. Ihmiset eivät aina kykene suoritukseen, joka vastaa heidän tiedollisia kykyjään. Ruokavalinta on yksi avain vireyteen”, sanoo Kiti Müller, joka vastaa Nokia Technologiesin Digital Health Labin kliinisestä tutkimuksesta.

“Meidän käsityksemme kaikkien ikäryhmien jokapäiväisestä elämästä on, että kognitiivisen suorituskyvyn kasvattamiselle on selkeää kysyntää. Elintarviketeollisuus on keskittynyt enemmänkin fyysiseen suoritukseen kuin kognitiiviseen. Fazer haluaa yhdistää ruoka- ja ravitsemusosaamisensa muihin kognitiivisen suorituskyvyn alueisiin eli uneen sekä kehon ja mielen harjoittamiseen”, sanoo strategiasta ja uudistumisesta Fazer-konsernissa vastaava johtaja Heli Arantola.

Fazer Brainfood (”aivoruoka”) on tutkimus- ja liiketoiminnan kehitysohjelma, joka tutkii ruuan ja kognitiivisen suorituskyvyn välistä suhdetta. Ohjelma liittää yhteen elintarviketieteen, teknologian ja asiakaskokemussuunnittelun, ja luo uusia tapoja hallita kognitiivista suorituskykyä. Fazer rakentaa tälle kehitykselle ekosysteemin tuomalla yhteen yliopistoja ja opiskelijoita, vakiintuneita yrityksiä ja startup-yrityksiä.

Fazerilla on suuri vastuu ja hyvät mahdollisuudet jatkuvasti tutkia ja edistää terveellisiä ruokailutottumuksia, koska se on mukana monen ihmisen jokapäiväisessä elämässä. Jo yksistään Fazer Food Servicesillä on yli 1200 ravintolaa, jotka palvelevat satojatuhansia asiakkaita joka päivä.

”Fazer on perheyritys, joten yrittäjyys on meille luonnollista. Meitä kiinnostaa kehittää asioita yhdessä startup-yritysten ja tulevien yrittäjien kanssa. Fazer voi myös tukea niitä alkuvaiheessa olemalla niiden ensimmäinen asiakas tai sparrauskumppani, jotta ne saavat liiketoimintansa pyörimään. Tässä tapahtumassa me toimimme mahdollistajan roolissa, kun ensimmäisestä ideasta kehitettiin konseptia”, Heli Arantola kertoo. Arantola näkee, että yhdistämällä voimansa Fazerilla ja nuorilla lahjakkuuksilla on maailmanluokan teknologioita hyödyntämällä mahdollisuus ratkaista yhteiskunnallisesti merkittäviä kysymyksiä.

Tuomaristo:

Christoph Vitzthum, konsernijohtaja, Fazer-konserni
Tri. Heli Arantola, SVP, strategia ja uudistuminen, Fazer-konserni
Simon Panelius, VP, Operational Development, Fazer Food Services
Tri. Kiti Müller, Leader of clinical research at Digital Health Lab, Nokia Technologies

Heli Arantola, SVP, strategia ja uudistuminen, Fazer-konserni, puh. +358 500 505 762
Leena Majamäki, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, puh. +358 40 585 1585

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää