Fazer valmisti maailman pisimmän Pätkis-patukan

Fazer valmisti maailman pisimmän Pätkis-patukan itsenäisyyden juhlavuoden pisimmän päivän, kesäpäivänseisauksen, kunniaksi. Lähes 11 kertaa normaalia pidempi Pitkä Pätkis on 95 cm pitkä ja se painaa noin 350 grammaa. Jättipatukoita valmistettiin yhteensä kahdeksan kappaletta. Yksi patukoista arvotaan Fazer Suomen Facebookissa kesäpäivänseisauksena 21.6. ja osa lahjoitetaan Lastenklinikan vastasyntyneiden teho-osastolle tuomaan iloa.

Facebookin Pätkis-faniryhmän ylläpitäjä Jani Ahonen keksi nimetä joulukuisen talvipäivänseisauksen Pätkis-päiväksi, koska päivä on silloin lyhimmillään. Tästä inspiroituneena Fazer päätti juhlistaa itsenäisyyden juhlavuoden pisintä päivää valmistamalla maailman pisimmän Pätkiksen. Pitkä Pätkiksellä on mittaa 95 cm ja se painaa n. 350 grammaa.

Pitkä Pätkiksen valmistuksesta vastasi Fazerin suklaatehtaan prosessinkehittäjä Risto Hakkarainen. ”Linjan ohi kävellessä Pätkis-patukoiden pätkijä eli "giljotiini" on huomionarvoisin osio. Siinä sitä katsoessani tuli mieleen, että mitä jos joku unohtaa laittaa sen päälle? Jäähdytystunneli on n. 40 metriä pitkä ja sieltä tulisi ulos yli 40-metrinen Pätkis. Se olisi aika vonkale!” Hakkarainen kertoo idean synnystä.

Työkavereilla oli omat epäilyksensä Hakkaraisen idean toimivuudesta. Suurin huolenaihe olikin se, miten Pätkis saadaan yhtenä kappaleena linjaston läpi. ”Itse tekeminen oli lopulta helppoa ja nopeaa. Kun valmis Pitkä Pätkis oli kääreineen päivineen kädessä, lopputulos realisoitui. Rakastettu patukka oli nyt lähes kymmenkertainen, ja jos siitä pystyy saman verran tuottamaan iloa muille, niin mikäs sen parempaa”, hymyilee Hakkarainen.

Pätkis-patukat hyväntekeväisyyteen ja arvontaan

Kuka tahansa voi saada yhden ”Pitkiksen” haltuunsa. Fazer Suomen Facebookissa järjestään keskiviikkona 21.6., vuoden pisimpänä päivänä, arvonta, jossa joku voittaa yhden maailman pisimmistä Pätkis-patukoista juhannusseurueensa maisteltavaksi! Yksi Pätkis-patukoista säästetään myöhemmin ilmoitettavaa arvontaa varten ja loput Fazer lahjoittaa Lastenklinikan vastasyntyneiden teho-osastolle K7.

Pätkä suomalaisuutta jo lähes 40 vuoden ajan

Pätkis-suklaapatukka on ollut suomalaisten suursuosikki jo lähes 40 vuoden ajan. Sen valmistus aloitettiin Fazerin Vantaan suklaatehtaalla vuonna 1978. Pätkis-patukoita myydään yli 12 miljoonaa kappaletta vuodessa ja se onkin vuodesta toiseen ollut kappalemäärässä mitattuna yksi Suomen myydyimmistä patukoista. Perinteinen pikkupatukka painaa 18 grammaa ja sen rinnalle tuotu Iso Pätkis 36 grammaa.

”Pätkis on rakastettu ja ikinuorekas suomalaisen herkkupöydän moniottelija. Se löytyy niin joulun myydyimpien tuotteiden listalta, syntymäpäiväkakkujen resepteistä kuin tosifanien tekemistä neuleistakin”, kertoo Fazer Makeisten kaupallisten yksiköiden toimitusjohtaja Tom Lindblad.

Nykyään Pätkistä valmistetaan eri muodoissa. Pätkis kuuluu myös suomalaisten jouluherkkuihin; Pätkis-konvehdit ovat vuodesta toiseen joulun suosituimpien tuotteiden joukossa. Viime vuosina Pätkis on hypännyt myös jäätelöaltaaseen, ensin purkissa ja tänä keväänä jäätelöpuikkona. Herkullisia Pätkis-uutuuksia on luvassa myös tulevina vuosina.

Liisa Eerola, viestintäjohtaja, Fazer Makeiset, puh. 044 710 8860
Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 p. 040 668 2998
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Kuvat:

http://www.fazergroup.com/fi/medialle/ -> kuvapankki: Media_Press Pitkä Pätkis

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: