Fazer yhteistyökumppanina Eremitaasin näyttelyssä “Kultainen sukupolvi: modernismi suomalaisessa arkkitehtuurissa ja designissa”

Fazer toimii Pietarin Eremitaasin “Kultainen sukupolvi: modernismi suomalaisessa arkkitehtuurissa ja designissa” -näyttelyn yhteistyökumppanina. Näyttely on avoinna marraskuun 14. päivästä tammikuun 31. päivään.

Fazerin historia on vahvasti sidoksissa Venäjään. Fazerin perustaja Karl Fazer opiskeli Pietarissa kondiittorimestariksi ennen venäläis-ranskalaisen kahvilansa avaamista Helsinkiin.

Fazerin nimi on aina yhdistetty herkullisiin makuihin ja kykyyn tulla rinnastetuksi modernin designin ja aikaansa edellä olevan arkkitehtuurin kanssa. Eremitaasin näyttelyssä on esillä valokuvia Fazerin Kluuvikadun kahvilasta ja toimitiloista, jotka sijaitsevat Gösta Juslénin 1930-luvulla suunnittelemassa, tuohon aikaan ennennäkemättömän uudenaikaisessa rakennuksessa. Rakennuksen sisustuksen suunnitteli lahjakas Jarl Eklund, ja sen seiniä koristaa edelleenkin modernistitaiteilija Hjalmar Hagelstamin avantgardistinen seinämaalaus.

Valokuvien lisäksi näyttelyssä on esillä luonnoksia Fazerin makeispakkauksista, jotka Birger Carlstedt maalasi öljyväreillä 1940-luvulla.

Myös Karl Fazerin lapsenlapsenlapsi ja kaakaoekspertti Majlen Fazer osallistui näyttelyn ohessa järjestettävään kulttuuriohjelmaan puhumalla Fazerin 125-juhlan kynnyksellä yrityksen historiallisista siteistä Venäjään ja läheisestä suhteesta taidemaailmaan.

Suomalainen arkkitehtuuri oli varsin omaleimaista viime vuosisadalla. Se ponnisti kansallisromanttisista juuristaan uudenlaiseksi modernismiksi synnyttäen merkkihahmojen joukon, johon lukutuvat muun muassa Alvar Aalto, Aarne Ervi, Reima Pietilä, Viljo Revell, Uno Ullberg ja Erik Bryggman. Nämä suomalaisnimet ovat epäilemättä muovanneet myös kansainvälistä designin ja arkkitehtuurin kenttää.

Näyttely esittelee ainutlaatuisia alkuperäispiirustuksia, luonnoksia, grafiikkaa, pienoismalleja sekä fiktiivisiä ja dokumentaarisia elokuvia.

Lisäätietoja:

Communications Director Ekaterina Kulinenko, Fazer Russia
puh. +7 921 386 53 78
ekaterina.kulinenko@fazer.com

Yrityksestä

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Kun haluatte hyvää