• Fazer Group/

Fazerilta maailman ensimmäinen low-FODMAP -ruisleipä: Suomalaisinnovaatiolle haetaan kansainvälistä patenttia

Nyt herkkävatsaisetkin voivat nauttia leivästä, sillä Fazer laajentaa leipävalikoimaansa kolmella vatsoja hellivällä uutuustuotteella. Yksi kiinnostavista uutuuksista on maailman ensimmäinen low-FODMAP* -ruisleipä, joka auttaa ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiviä ja muita herkkävatsaisia monipuolistamaan ruokavaliotaan. Valmistusmenetelmä perustuu suomalaisinnovaatioon ja sille haetaan kansainvälistä patenttia.

Jopa 10 % suomalaisista kärsii ärtyvän suolen oireyhtymästä. Vielä useampi kokee itsensä herkkävatsaiseksi. Herkkävatsaisista 75 %:lla oireet vähenevät rajoittamalla imeytymättömiä hiilihydraatteja, FODMAPeja. Fazerin kehittämässä low-FODMAP -ruisleivässä FODMAP-pitoisuudet on voitu pudottaa alle puoleen. Leivän on tieteellisessä tutkimuksessa** todettu sopivan paremmin myös herkkävatsaisille.

”FODMAP-ruokavaliota noudattavien kuidunsaanti on helposti liian vähäistä. Uuden ruisleivän myötä herkkävatsaisillakin on mahdollisuus nauttia herkullisesta ruisleivästä osana monipuolista ruokavaliota”, Fazerin tutkimusjohtaja Jussi Loponen kertoo.

Fazer Vatsaystävällinen Ruis leivotaan Fazerin kehittämään ainutlaatuiseen ruistaikinajuureen, jonka luontainen maitohappobakteeri pilkkoo pois taikinajuuren sisältämät FODMAPit. Leivän synnyn taustalla on Fazerin oma pitkäjänteinen kehitystyö sekä yhteistyö kotimaisten ja ulkomaisten yliopistojen kanssa. Ennen kuin leivän valmistusprosessia päästiin kehittämään, piti selvittää, mikä leivässä aiheuttaa vatsavaivoja.

”Korkean FODMAP-pitoisuuden paljastuttua vatsavaivoja aiheuttavaksi tekijäksi, ryhdyimme etsimään keinoja pitoisuuden vähentämiseksi. Tunnistimme hapantaikinajuuren, jossa ainutlaatuinen maitohappobakteeri pilkkoo ja popsii FODMAPit”, Loponen kertoo.

Jotta leivän FODMAP-pitoisuus saadaan pidettyä mahdollisimman pienenä, sen leipomiseen käytetään mahdollisimman paljon taikinajuurta. Menetelmää voi mahdollisesti käyttää myös muiden leipien FODMAP-pitoisuuksien vähentämiseen. Fazer on hakenut menetelmälle kansainvälistä patenttia.

Nyt on lupa syödä leipää!

Fazerin tuotekehitystä ohjaavat kuluttajalähtöisyys, vahva ravitsemusasiantuntemus sekä tieteellinen tutkimus ja teknologinen osaaminen.

”Fazer Vatsaystävällinen -leipäperhe on vastaus kuluttajien toiveisiin. Noin viidesosa suomalaisista kokee saavansa vatsaoireita leivästä. Osa kuluttajista noudattaa FODMAP-ruokavaliota tai välttää vehnää tai gluteenia. Fazer haluaa tarjota myös heille herkullisia leipävaihtoehtoja”, painottaa Fazerin tuotekehitysjohtaja Heli Anttila.

Fazer Vatsaystävällinen -leivät leivotaan Suomessa ja ne ovat kaupoissa syyskuussa.

Kolme herkullista, vatsoja hellivää leipää:

Fazer Vatsaystävällinen Ruis on maailman ensimmäinen vatsalle ystävällinen ruisleipä. Se on valmistettu täysjyvärukiista ja -kaurasta. Kurpitsansiemenrouhe tuo leipään purutuntumaa. Taikinajuuren maitohappobakteerit popsivat FODMAP-yhdisteet alle puoleen normaalin ruisleipään verrattuna. Siksi leipä sopii paremmin myös herkkävatsaisille.

Runsaskuituinen Fazer Vatsaystävällinen Kaura on vehnätön kauraleipä, johon on lisätty auringonkukan- ja kurpitsansiemeniä rouheutta tuomaan. Rypsiöljy tuo leipään maun lisäksi terveellisiä rasvahappoja.

Fazer Vatsaystävällinen Gluteeniton sämpylä leivotaan luontaisesti gluteenittomista riisi-, maissi, tattari- ja perunajauhoista. Kuin oikea leipä ilman gluteenia.

Fazer Vatsaystävällinen -leivät:

- Ei lainkaan vehnää
- Runsaasti siemeniä; hyviä rasvoja, proteiinia ja kivennäisaineita
- Vatsan hyvinvoinnille tärkeää kuitua
- Ei lisättyä sokeria
- Kohtuudella jodioitua suolaa
- Leivän maukkautta ja rouheutta vatsaa hellien

Tutustu myös muuhun materiaaliin:
- Fazerin tiedote: Suomalaisten rakkaus leipään on yhä vahva
- Satunnaistettu kliininen tutkimus: low-FODMAP ruisleipä verrattuna tavanomaiseen ruisleipään helpottaa ärtyneen suolen oireyhtymän oireita

* FODMAPeilla tarkoitetaan kasvikunnan tuotteissa esiintyviä huonosti sulavia hiilihydraatteja, jotka aiheuttavat monille herkkävatsaisille vatsaoireita, kuten turvotusta, kipua ja ilmavaivoja. FODMAP-nimi tulee englannin sanoista Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols. FODMAP-hiilihydraatteja on runsaasti mm. palko- ja sipulikasveissa, kaaleissa ja viljatuotteissa.

**R. Laatikainen ym.: Randomised clinical trial: low-FODMAP rye bread vs. regular rye bread to relieve the symptoms of irritable bowel syndrome

Jussi Loponen, tutkimusjohtaja, Fazer-konserni, p. 040 732 9772, jussi.loponen@fazer.com
Heli Anttila, tuotekehitysjohtaja, Fazer Leipomot, p. 040 752 0324, heli.anttila@fazer.com
Leena Majamäki, viestintäjohtaja, Fazer-konserni, p. 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.com
Mediapuhelin: p. 040 6682 998, arkisin klo 8-16

Painokelpoiset kuvat:
www.fazergroup.com/pictures, “Media_Press”,”Fazer Vatsaystävällinen”

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Vuonna 2016 vietetään menestyksekkään Fazer-konsernin 125-vuotisjuhlavuotta ja tänä vuonna tulee myös kuluneeksi 150 vuotta sen perustajan Karl Fazerin syntymästä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli yli 1,5 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää