Fazerin 125 mahdollisuutta työelämään -hanke on Vuoden Rekrytointiteko

Fazerin 125 mahdollisuutta työelämään -rekrytointikoulutushanke on palkittu Vuoden Rekrytointitekona. Hanke on luonut osallistujille monenlaisia jatkopolkuja. Tähän mennessä valmistuneista 70 % on työllistynyt joko Fazerille tai toiseen yritykseen. Osa on myös innostunut jatkamaan opintoja. Viimeinen koulutusryhmä aloitti opintonsa elokuussa 2018.

Vuonna 2016 Fazer käynnisti 125 mahdollisuutta työelämään -rekrytointikoulutushankkeen työllistymisessään vaikeuksia kohdanneille. Hanke etenee tavoitteiden mukaisesti, ja tähän mennessä valmistuneita on 85. Viimeisimmän koulutusryhmän valmistujaisia vietettiin 5.6.2018. Yhteensä ryhmiä on ollut viisi, kaksi ravintolan ja kolme tuotannon puolella. Viimeinen ravintolapuolen koulutus alkoi elokuussa.

125 mahdollisuutta työelämään -hanke valittiin Vuoden Rekrytointiteoksi nyt ensimmäistä kertaa järjestetyssä Rekrygaalassa. Voittajan äänestivät kolmen finalistin joukosta rekrytointialan ammattilaiset.

”Olemme erittäin iloisia, että hanke on tarjonnut oikeasti mahdollisuuksia elämän suunnan muuttamiseen”, sanoo Fazer-konsernin henkilöstöjohtaja Mika Videman. Koulutuksen jälkeisiä jatkopolkuja on monia. ”Valmistuneista 70 % on työllistynyt eri pituisiin työsuhteisiin joko meille tai muualle. Lisäksi moni on saanut koulutuksesta lisää itseluottamusta ja rohkeutta hakea opiskelemaan.”

Erilaisuus on positiivinen voimavara

Suomalaiset työpaikat monimuotoistuvat tulevaisuudessa yhä enemmän. Fazerin koulutushankkeeseen on osallistunut pitkäaikaistyöttömiä, nuoria työttömiä, osatyökykyisiä ja maahanmuuttajia.

”Maahanmuuttajilla on usein vaikeuksia työllistyä vaillinaisen kielitaidon takia. Kuitenkin työn kautta on helpoin oppia työhön liittyvää sanastoa ja samalla kieltä”, Mika Videman kertoo. Harjoittelupaikkojen esimiehiltä on myös saatu palautetta, että kielitaito ei ole ollut ongelma. Tarvittaessa on otettu elekieli mukaan. ”Hanke on antanut esimiehille kokemusta ja luottamusta johtaa monimuotoisia tiimejä sekä uskallusta rekrytoida erilaisia ihmisiä”, Videman jatkaa.

Fazerilla erilaisuus koetaan positiivisena voimavarana, ja sosiaalista työllistämistä pidetään tärkeänä osana yritysvastuuta.  Monimuotoisuuden edistämiseksi on perustettu myös erityinen työryhmä.

”Koko yritys on ylpeä rekrytointikoulutushankkeesta, ja työntekijät iloitsevat, että ovat mukana tekemässä hyvää”, Videman toteaa. ”Toivomme, että muutkin yritykset innostuvat vastaavista hankkeista.”

Fazerin 125 mahdollisuutta työelämään -hanke

Fazerin vuonna 2016 käynnistynyt 125 mahdollisuutta työelämään
-rekrytointikoulutushanke on tarkoitettu työllistymisessään vaikeuksia kohdanneille, kuten pitkäaikaistyöttömille, nuorille työttömille, osatyökykyisille ja maahanmuuttajille. Koulutus sisältää sekä teoria- että työssäoppimisjaksoja. Se toteutetaan yhteistyössä Suomen Diakoniaopiston (ent. Helsingin Diakoniaopisto) ja ELY-keskuksen kanssa.

#125mahdollisuutta

Medialle: Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8.00–16.00 puh. 040 668 2998, media@fazer.com

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missiona on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää