• Fazer Group/

Fazerin kasvisruokareseptit kotikokkien iloksi ­­– Fazerin kokkien resepteistä uusi ja inspiroiva keittokirja

Ruokailu- ja ravintolapalveluliiketoimintaan erikoistunut Fazer Food Services on julkaissut kasviskeittokirjan. Kasvisruokaa ympäri vuoden -kasviskeittokirjaan on valittu Fazerin ravintoloiden parhaat kasvisreseptit kotikokkaajien iloksi. Kasvisruokareseptejä on ollut tekemässä Fazerin pohjoismainen keittiömestaritiimi. Makuelämysten luominen on Fazerin intohimo ja kasvikset ovat värikkäitä ja kiinnostavia raaka-aineita, jotka ovat parhaimmillaan vuodenaikojen mukaan. Uudenlaiset reseptit kutsuvat herkuttelemaan kasviksilla ympäri vuoden.

Suomalaiset syövät kasviksia, marjoja ja hedelmiä noin neljä kertaa enemmän kuin 1950-luvulla. Tämä johtuu osin paremmasta saatavuudesta, mutta myös kasvavasta kiinnostuksesta ruoan eettisyyttä ja terveysvaikutuksia kohtaan. Omaa identiteettiä rakennetaan ruokavalintojen – myös kasvisruuan suosimisen – kautta. Pysyäkseen tämän trendin edelläkävijöinä tiimi Fazerin pohjoismaisia kokkeja on kehittänyt kaksi keittokirjaa osana yrityksen Green Buffet -projektia.

”Ruokailijamme ovat tulleet tietoisiksi siitä, että vihannesten ja kasvisten suosiminen on terveellinen, kestävä ja sesonkeja hyödyntävä tapa syödä. Me Fazer Food Servicesillä haluamme vähentää ruuan ympäristövaikutuksia lisäämällä kasvisten ja sesongin mukaisten raaka-aineiden käyttöä. Uusi keittokirjamme tukee tätä suuntausta korostamalla kasvisten makuja, visuaalista vetovoimaa, aromeja ja rakennetta”, kertoo gastronomian ja tuotekehityksen johtaja Marianne Nordblom.

Fazer Food Services on sitoutunut kehittämään herkullisia kasvisruokia

Kun Fazerilla lähdettiin kehittämään uusia kasvisruokareseptejä ravintoloille, syntyi ensimmäisenä kokoelma Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa työskentelevien kokkien kasvisruokareseptejä. Näistä parhaista resepteistä tehtiin keittokirja kaikkien Fazerin ravintoloiden käyttöön, jotta asiakkaat ympäri Pohjoismaiden saisivat herkullisia kasvisruokia lounaslautasilleen. Seuraavaksi samat kokit kokosivat toisen vedet kielelle herauttavan kasvisruokien kokoelman, ja tällä kertaa kirja on suunnattu kuluttajille. Kasviskeittokirjaa myydään Amica-ravintoloissa Suomessa ja Ruotsissa 15 euron hintaan.

Kasviskeittokirja tarjoilee reseptit vuodenaikojen mukaan

Kasvikset maistuvat parhailta silloin, kun on niiden oma sesonki. Siksi Kasviskeittokirjan reseptit onkin ryhmitelty pohjoismaisen satokalenterin mukaan. Kauden mukaan syöminen on myös ympäristön kannalta kestävä valinta.

Kasviskeittokirjan reseptit eivät kuitenkaan unohda sitä tärkeintä eli makunautintoa. Kirjan reseptien avulla voit matkustaa kasvisruuan rikkaassa maailmassa maistellen pohjoismaisia makuja, Välimeren herkkuja sekä kaukomaiden perinteikkäitä kasvismakuja. Kirja esittelee yhdistelmän etnisiä ja kansainvälisiä reseptejä lehtikaalipastasta ja kurpitsalasagnesta herkullisiin hummus-muunnelmiin. Reseptit paljastavat pieniä salaisuuksia, joilla saat kasvisruuasta unohtumattoman hyvää. Kasvisruoka hellii aisteja, parantaa oman ruokavalion terveellisyyttä ja lisää hyvinvointia.

2015 julkaistu Kasviskeittokirja – Kasvisruokaa ympäri vuoden myynnissä nyt Amica-ravintoloissa Suomessa ja Ruotsissa. Hinta 15 euroa.

Esimerkkejä kasviskeittokirjan resepteistä:

www.fazer.fi/kasvisruoka

Johtaja, Gastronomia ja tuotekehitys, Marianne Nordblom, Fazer Food Services Suomi, p. 0400 605 778

Viestintäjohtaja Satu Ikäheimo, Fazer-konserni, p. 050 380 4996

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8-16, + 358 40 6682 998

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis-, keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Tänä vuonna Fazer juhlii 125-vuotista menestystarinaansa ja perustaja Karl Fazerin syntymästä tulee kuluneeksi 150 vuotta. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli yli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää