Fazerin keksituoteperhe palkittiin arvostetulla Red Dot Award -palkinnolla

Fazer-keksien pakkausuudistus on palkittu kansainvälisellä Red Dot Award -palkinnolla. Uudistetut pakkaukset vakuuttivat tuomariston vahvalla ja erottuvalla kokonaisuudella. Red Dot Award on yksi maailman arvostetuimmista muotoilukilpailuista.

Fazerin keksituotteiden pakkausuudistus on palkittu arvostetulla Red Dot Award: Communication Design -palkinnolla kategoriassa Package design. Vuodesta 1955 lähtien järjestetty Red Dot on maailman tunnetuimpia muotoilukilpailuja, jonka järjestää vuosittain saksalaisen Nordrhein-Westfalenin osavaltion muotoilukeskus Essenissä. Myös kaikki voittaneet työt esitellään Essenissä sijaitsevassa Red Dot -muotoilumuseossa. Tänä vuonna kilpailuun lähetettiin yli 8000 työtä 50 maasta. Red Dot Award: Communication Design -palkinto myönnetään 18 kategoriassa, ja tuomaristo valitsee palkinnonsaajat.

Fazerin keksituoteperheeseen kuuluu sekä klassikoita, kuten Doris, Suklaalehti ja Marianne, että uusia herkkuja, kuten keväällä lanseeratut Fazer Caffe Latte ja Fazer Suklaa Mousse -keksit. Pakkauksia lähdettiin uudistamaan perusteellisen kuluttajaymmärryksen kautta. Työtä tehtiin niin fokusryhmissä kuin myymälöissä: syödäänkö keksejä yksin kotona vai tarjotaanko vierasvarana? Tavoitteena oli tehdä pakkauksista niin houkuttelevia, että ne kelpaavat tuliaisiksi kaikenikäisille herkkusuille. Lopputuloksena on yhteneväinen ja kaupan hyllystä erottuva sarja, jossa jokainen tuote pystyy kuitenkin loistamaan omalla tavallaan.

Fazerin yhteistyökumppanina pakkausuudistuksessa toimi designtoimisto Kuudes Helsinki. ”Fazerin meille heittämä haaste oli kunnianhimoinen ja se teki projektista erityisen antoisan. Kuluttajalähtöinen suunnittelu on aina rivien välistä lukemista. Opimme tuntemaan ne arjen ja juhlan hetket, joita varten keksejä ostetaan. Hyvä design voi puhutella sekä nuoria että varttuneempia – ja nyt iloksemme myös kansainvälistä raatia”, toteaa asiakkuusjohtaja Tomas Rosenquist.

”Klassikkokeksiemme designuudistus onnistui loistavasti. Selkeyttämällä pakkausten ilmettä olemme saaneet luotua vahvan ja erottuvan kokonaisuuden, joka puhuttelee myös uusia kuluttajia”, kertoo designmuutoksesta vastannut Fazerin markkinointijohtaja Päivi Svens.

Fazerin keksinvalmistuksen historia

Fazer aloitti keksienvalmistuksen vuonna 1924. Lasten suosikki Carneval tuli markkinoille vuonna 1925, mutta valmistus kasvoi uusiin lukuihin, kun vuonna 1927 hankittiin Hangossa toimiva Suomalais-Englantilainen Biscuittitehdas. Ennen Fazeria keksit olivat olleet lähinnä venäläistä ja englantilaista tuontitavaraa, joten kysyntää kotimaiselle valmistukselle oli. Keksitehtaan johtajaksi palkattiin nuori englantilainen Henry E. Hutton. Vuonna 1940 Talvisodan jälkeisen aselevon yhteydessä Suomi joutui luovuttamaan Hangon alueen ja sitoutui tyhjentämään sen kymmenessä päivässä. Hangon keksitehdas evakuoitiin eli koko tehdas tyhjennettiin ja sen sisältö koivuhalkoja myöten siirrettiin Helsinkiin. Vuodesta 1941 Fazer valmisti makaronia ja keksejä armeijan tarpeisiin. Sodan jälkeen keksinvalmistus lähti taas täydellä teholla käyntiin, ja mm. suursuosikki Domino lanseerattiin vuonna 1953. Vuonna 1956 tuotanto siirtyi Helsingistä Vantaan Fazerilaan. Keksinvalmistuksessa oli 2000-luvulla tauko, kunnes Fazer osti vuonna 2012 keksituotannon takaisin.

Mediatiedustelut arkisin klo 8–16, puh. 040 668 2998
Liisa Eerola, viestintäjohtaja, puh. 044 710 8860
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Painokelpoiset kuvat: www.fazergroup.com – Medialle – Image bank – Red Dot Award

Red Dot Award: http://www.red-dot.org/

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan.. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää