Fazerin Suomalainen sitkeys -tutkimus: Ruisleipä on suomalaisen sitkeyden symboli

Fazerin Suomalainen sitkeys -tutkimuksen mukaan sauna ja ruisleipä edustavat vahvimmin suomalaista kansallisidentiteettiämme. Suomalaista ruisleipää tai jälkiuunileipää pidetään myös ylivoimaisina sitkeyden ja sisukkuuden symboleina. Malliesimerkiksi sitkeydestä suomalaiset nostavat Teemu Selänteen, vanhempien vastaajien mielestä sisukkuuden ykkösnimi on Sauli Niinistö. Hieman yllättäen puolet meistä ei pidä nykyajan suomalaisia luonteeltaan erityisen sitkeinä tai sisukkaina.

Fazer selvitti joulukuussa Suomalainen sitkeys -tutkimuksessa suomalaisten käsityksiä sitkeydestä ja suomalaisuudesta*. Tulosten mukaan sauna ja ruisleipä ilmentävät vahvimmin suomalaisuutta. Näiden lisäksi suomalaisuuteen yhdistetään nuorten ikäryhmässä vahvasti Fazerin Sininen ja salmiakki, iäkkäämpien vastaajien joukossa puolestaan joulupukki ja Sibelius.

”Ruisleivän merkitys osana suomalaisuuden ydintä on vankkumaton ja osuu hyvin myös tähän aikaan. Nyt, jos milloin tarvitaan sitkeyttä! Fazerilla sitkeys on sisäänleivottu ominaisuus paitsi ruisleivässä, myös asenteessa ja pitkäjänteisessä toimintatavassa”, Fazer Leipomoiden toimitusjohtaja Markus Hellström sanoo.

Tutkimukseen vastanneet ilmoittivat Teemu Selänteen edustavan henkilöistä parhaiten suomalaista sitkeyttä, Vesa-Matti Loiri ja Saku Koivu kipusivat niin ikään TOP3:een. Selänne oli ykkönen kaikissa ikäryhmissä lukuun ottamatta 65–75-vuotiaita, jotka nostavat kärkeen Sauli Niinistön. Iäkkäimpien ryhmässä toiseksi sitkeimmäksi suomalaiseksi nimettiin Paavo Väyrynen.

Sitkeyttä arvostetaan, mutta sitä puuttuu nykyajan suomalaisilta

Tutkimuksen tuloksissa innovatiivisuus ja kekseliäisyys nimettiin tärkeimmiksi ominaisuuksiksi, joilla Suomi saadaan nousu-uralle. Lähes joka toinen suomalainen on sitä mieltä, että nousuun tarvitaan myös sitkeyttä ja sisukkuutta. Yleinen taloustilanne ja tulevaisuuden näkymät heijastunevat tuloksiin, sillä sitkeyttä ja sisukkuutta meissä näkee kuitenkin tällä hetkellä vain alle puolet (46 %) vastaajista.

Kansainvälisillä markkinoilla vahvuuksinamme pidetään erityisesti hyvää koulutusta ja teknologiaosaamista. Esimerkkeinä sitkeyttä kuvastavista ominaisuuksista nähtiin yritteliäisyys ja periksiantamattomuus. Näitä ominaisuuksia edustavat mm. yrittäjät, omaishoitajat ja työelämässä rohkeasti uuteen ammattiin kouluttautuvat.

Suvaitsevaisuutta ei sen sijaan suomalaisuuteen liitetä; vain 8 % tutkimukseen vastanneista näkee sen olevan erittäin vahva osa suomalaisuutta tai kansallisidentiteettiämme. Myös hyvinvointiyhteiskunnan liittää suomalaisuuteen vahvasti enää 20 % väestöstä.

*Fazer selvitti joulukuussa 2014 suomalaisten käsityksiä sitkeydestä ja suomalaisuudesta. Suomalainen sitkeys -tutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö Evidens Oy. Verkkopaneelitutkimukseen vastasi 1 000 suomalaista, jotka edustavat demografioiltaan kattavasti suomalaista väestöä.

Liitteet:

Tiivistelmä tutkimustuloksista Fazer Suomalainen sitkeys -tutkimuskooste

Painokelpoiset kuvat

www.fazergroup.com/pictures ”Mediapress”, ”Kotimainen ruis ja Oululainen”

Katso myös tiedote: Fazer toteuttaa suomalaista ruisunelmaa

Satu Ikäheimo, viestintäpäällikkö, Fazer-konserni
p. 050 380 4996, satu.ikaheimo@fazer.com

Tuija Wikström, tutkimusjohtaja, Evidens
p.
040 838 2220, tuija.wikstrom@evidens.fi

www.oululainen.fi

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksituotteita sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä yli 40 maahan. Yli 95 % kotimaassa myytävistä leipomo- ja makeistuotteistamme valmistetaan Suomessa. Fazerin missio on luoda makuelämyksiä. Yrityksen menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer haluaa, että elämä maistuisi hyvältä joka päivä. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2013 oli lähes 1,7 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee yli 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja UN Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää