Fazerin uudet sirkkasämpylät kaikkien suomalaisten saataville

Fazer leipoi maailman ensimmäisenä hyönteisleipää ruokakaupoissa marraskuussa 2017. Nyt menestystarina saa jatkoa, kun Fazer Sirkkasämpylät saapuvat leipähyllyihin. Maukkaan pehmeä, kotisirkkoja sisältävä uutuus leivotaan Fazerin Lappeenrannan leipomossa, ja mikä parasta, sen löytää suurimmista kaupoista ympäri Suomen jo 22. elokuuta alkaen.

Hyönteisruoka on merkittävä globaali ilmiö. Suomessa hyönteisten myynti elintarvikkeiksi vapautui marraskuun alussa 2017. Fazer Leipomot toi ensimmäisenä maailmassa hyönteisleivän ruokakauppoihin jo marraskuun lopussa 2017 ja tarjosi suomalaisille mahdollisuuden maistaa tulevaisuuden ruokaa herkullisen artesaanileivän muodossa.

Pian Turussa ja Jyväskylässä

”Fazer Sirkkaleipä on ollut huikea menestys. Se on ylittänyt odotuksemme monella eri mittarilla. Hiljattain pystyimme laajentamaan Sirkkaleivän leivonnan kaikkiin 57 myymäläleipomoomme 27 paikkakunnalla, ja tämä uutinen sai innokkaan vastaanoton. Myymäläleipomomme eivät kuitenkaan tavoita kaikkia kuluttajia ja kuluttajakysyntä on suurta ympäri maata. Tämän vuoksi tuomme kaikkien suomalaisten saataville maistuvan uutuuden, Fazer Sirkkasämpylän”, Fazer Leipomot Suomen toimitusjohtaja Markus Hellström kertoo.

Fazer Leipomot on leipomoalan innovatiivinen edelläkävijä, joka uudistaa jatkuvasti leipäkategoriaa tuomalla uudenlaisia makuelämyksiä markkinoille. ”Tuotekehityksemme johtotähti on aina erinomainen maku. Meillä on talossa huippuosaajia, joilla on rohkeutta, ketteryyttä ja tarvittavaa uteliaisuutta tarttua uusiin raaka-aineisiin ja ilmiöihin”, Hellström jatkaa.

Sirkkasämpylät leivotaan Lappeenrannassa

Fazer Sirkkasämpylät sisältävät kokonaisista kotisirkoista jauhettua sirkkajauhoa, kotimaista vehnää ja ruista, härkäpapuproteiinia sekä siemeniä. Sirkkasämpylät leivotaan Lappeenrannan leipomossa, ja ne pakataan kahden sämpylän pakkauksiin.

”Halusimme pitää pakkauskoon pienenä, jotta kynnys kokeiluun olisi mahdollisimman matala. Sirkkasämpylöille on leipomolla oma tuotantolinjansa. Yhdessä sämpylässä on noin 20 kotisirkkaa, ja se vastaa noin 3 % leivän painosta”, taustoittaa Fazer Leipomot Suomen innovaatiojohtaja Juhani Sibakov.

Sirkkasämpylöihin käytettävästä sirkkajauhosta tulee yksi kolmasosa kotimaasta ja loput Hollannista. Fazer Leipomoiden tavoite on siirtyä pelkästään kotimaiseen raaka-aineeseen heti, kun laadukasta sirkkajauhoa on riittävästi saatavilla. ”Suomalaisista suuri joukko suhtautuu hyönteisruokaan positiivisesti. Uutuussämpylät ovat runsaskuituisia ja proteiinipitoisia. Hyönteiset sisältävät hyviä rasvahappoja, kalsiumia, rautaa ja B12- vitamiinia”, kertoo Sibakov.

Kotisirkkoja sisältävät tuotteet ovat yksi Fazer Leipomoiden tulevaisuuden tuotteista, joissa jauhoja on korvattu ravinteikkailla raaka-aineilla. Samaa filosofiaa on hyödynnetty Fazer Juuresleipä- ja Siemenleipä -tuotteissa, joissa yksi kolmasosa jauhoista on korvattu kasviksilla ja siemenillä.

Fazer Sirkkasämpylä -pussissa on Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu merkkinä siitä, että sämpylät ovat leivottu suomalaisesta viljasta kotimaisella työllä.

#sirkkasämpylä #tulevaisuudenleipä #suomalaistahyvää #ratkaisujaruuasta

Toimitusjohtaja Markus Hellström, Fazer Leipomot Suomi, markus.hellstrom@fazer.com , puh. +358 40 732 0057

Innovaatiojohtaja Juhani Sibakov, Fazer Leipomot Suomi, juhani.sibakov@fazer.com , puh +358 40 5363428

Viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin, Fazer-konserni, taina.lampela-helin@fazer.com, puh. +358 40 668 4600

Fazerin mediapuhelin palvelee arkisin klo 8-16, puh. +358 40 6682 998, media@fazer.com

Painokelpoisia kuvia Fazer Sirkkasämpylöistä:
www.fazergroup.com/pictures ”Media_Press” Sirkkasämpylä

Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missio on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin.

Kun haluatte hyvää

Avainsanat: