Laiton lakko Fazer Leipomoilla

Fazer Leipomoilla alkaa torstai-iltana 30.10.2008 vuorokauden mittainen Suomen Elintarviketyöläisten liittoon kuuluvien työntekijöiden lakko. Laiton työtaistelutoimenpide liittyy Fazer Leipomoiden yhteistoimintaneuvotteluiden osana syntyneeseen tukipakettiin, johon työntekijäosapuoli ei ole tyytyväinen.

”Olemme neuvotelleet lakisääteisen muutosturvan lisäksi useista tukitoimenpiteistä, jotka edesauttavat henkilöiden uudelleentyöllistymistä. Luottamusmiehet ovat halunneet tukipakettiin myös irtisanomisrahan, johon emme voi työnantajana suostua. Katsomme, että työtaistelutoimenpide on laiton”, toteaa Fazer Leipomoiden maajohtaja Petri Kujala. ”Olemme erittäin pahoillamme, jos laittomasta lakosta aiheutuu kaupalle ja kuluttajille haittaa puutteellisten leipätoimitusten vuoksi.”

Fazer Leipomoissa käydään yhteistoimintaneuvotteluja, jotka liittyvät yhtiön liiketoiminnan kolmivuotiseen kehittämisohjelmaan. Fazer Leipomot uudistaa leipomoverkostoaan Suomessa investoimalla lisäkapasiteettiin ja tuotannon automatisointiin 35 miljoonaa euroa vuosina 2009 – 2011. Samalla yhtiö harkitsee sulkevansa kolme leipomoa, joista Tampereen leipomo on päätetty sulkea huhtikuun 2009 loppuun mennessä. Fazer Leipomot työllistää Suomessa yhteensä noin 1900 henkilöä.

Tiedusteluihin vastaavat:
maajohtaja Petri Kujala, Fazer Leipomot, puh. 020 555 3467
viestintäjohtaja Leena Majamäki, Fazer Leipomot, puh. 040 585 1585

Yrityksestä

Fazer-konserni Fazer on kansainvälinen perheyritys, joka tarjoaa leipomo-, makeis- ja keksi- ja viljatuotteita, kasvipohjaisia aterioita, maidottomia tuotteita, mukaan otettavaa ruokaa ja juomia sekä ruokailu- ja kahvilapalveluita. Fazerin missiona on Ruokaa, jolla on merkitys. Fazerilla on toimintaa kahdeksassa maassa ja vientiä noin 40 maahan. Fazerin menestys on sen perustamisesta lähtien vuonna 1891 perustunut parhaaseen tuotteiden ja palvelun laatuun, rakastettuihin brändeihin, osaaviin ihmisiin ja vastuulliseen toimintatapaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2017 oli 1,6 miljardia euroa ja yrityksessä työskentelee lähes 15 000 henkeä. Fazer noudattaa liiketoiminnassaan eettisiä periaatteita, jotka pohjautuvat yrityksen arvoihin ja YK Global Compactin periaatteisiin. Kun haluatte hyvää